اسفندیار آقاجانی
اسفندیار آقاجانی

اسفندیار آقاجانی

مرحوم چنگیز هنرجو خطبه سرا

مرحوم  چنگیز هنرجو خطبه سرا(متوفی در سال 1377 به خاطر حادثه دلخراش تصادف )
منبع عکس :اکبر برنجی خطبه سرا

نادر شاه و تالشان

روستا ی خطبه سرا در ۲۵ کیلومتری تالش به طرف استارا قرار دارد.کوههای تالش  قسمتی از سلسله جبال البرز می باشد.  بلندترین قله تالش بنام قله باغرو است که در ارتفاعات روستای خطبه سرا قرار دارد.ارتفاع قله باغرو ازسطح دریا ۳۱۹۷ متر است.                           نامهای دیگر این قله{بغرو}و {بکرو}و است.در دامنه ی غربی ان دریاچه نءر قرار دارد ودامنه ی شرقی ان مراتع ودارای چشمه های جوشان فراوانی است.و علفزارهایش   بهشت دامداران در   فصل تابستان میباشد.                                                                                            از جمله مناطق دیدنی خطبه سرا ییلاقات آن می باشد.وچشمه ی انا بولاغی {چشمه ی مادر}یکی از شگفتیهای افرینش است که از  دل کوه باغرو بر می اید.وجود گور های باستانی نشان از قدمت چند هزار سا له خطبه سرا دارد.از جمله درختان کهنسال منطقه درخت سرخدار در بنون ودرخت افرا{بسکم اقاجی}    در اجر گاه بسکاما چل و هزاران درخت تنومند وقامت افراشته در میان جنگلهایش وجود دارد.                                                                                                                               جنگلهای خطبه سرا که جزوی از جنگلهای شمال ایران است دارای گونه های بسیار با ارزش دنیا هستند. هر چه از مناطق پست وجلگه ای به طرف ارتفاعات بالا تر می رویم تنوع درختان هم تقریبا"عوض می شود .بیشتر درختان از نوع  پهن برگ هستند وتعداد کمی هم از نوع سوزنی برگ هستند.    

در قسمت جلگه ای تقریبا" تمامی در ختا ن بومی تبدیل به مزارع وباغات  ویا تبدیل به مناطق مسکونی وغیره شده است . از جمله درختان ی مانند گیلاس آلوچه پرتقال وگردو و گلابی وسیب وازگیل ........برای بهره برداری از میوه شان  کاشته شده است .

در چند دهه قبل در قسمتها جلگه ای در ختانی بود به نام {دمیر آ قاجی}که به زبان ترکی است وبه معنی در خت آهنی است . چوب بسیار سختی دارد و برای استفاه از آن   به عنوان سوخت بسیار دوام دارد و ذغالس بسیار باکیفیت و بادوام است .و تا چند دهه بصورت بسیار انبوه دیده می شد و.....  برگ های این درخت زیبا به رنگ  های بسیار زیبایی در می آید و نمونه های بسیار خوب آن در بین گیسوم به پره سر  در کنار جاده قابل مشاهده است ..نام فارسی آن درخت انجیلی است.

 ریشه وبرگ آ ن خاصیت درمانی داردودر خت بومی مختص شمال ایران می باشد . و اگر انسان دررشد این درخت دخالت نکرده و شاخه زنی نکند ارتفاع این درخت تاحدود ۲۵ متر بالا میرود.

بااینکه تمام درختان زیباییها و فواید مخصوص به خود دارند در خت انجیلی علاوه بر داشتن خاصییت درمانی ودارویی واستفاده از چوب ان در تهیه ذغال واستفاده در صنایع چوب  ـــ در ختی بسیار زیباست ومخصوصا" در فصل پاییز برنگهای بسیا ر مناظر زیبایی را ایجاد میکند {برگهای جوان درخت انجیلی  بنفش مایل به قرمز ودر فصل تابستان  به رنگ سبز تیره ودر خشان در می اید و سر انجام در پاییز به رنگهای مختلف زرد پر رنگ -نارنجی سوخته وپر رنگ و قرمز روشن خالص در می اید}۱

   زیبایی و تنوع رنگ ها ی  این در ختان در تالش در فصل پاییز مناظر بس زیبا وبی بدیل  بوجود می اورد .روستای خطبه سرا با داشتن مناظر خدا دادی - مناظری که بدون دخالت انسان پدید امده است -زیادی ازجمله دارای جنگالهای بکر وییلاقهای بسیار زیبا دارای سواحل دریایی ودارای اثار باستانی چند هزار ساله و داشتن اب وهوای معتدل و... میتواند به  یکی از مناطق گردش گری  تبدیل شود.حفظ ونگهداری وکاشت درخت انجیلی  به زیباییهای منطقه می افزاید.

  در مورد وجه تسمیه کلمه خطبه سرا کمتر تحقیق  شده است زمانی شایع بود که نادر شا ه در این منطقه  به ایراد خطبه پر داخته و بهمین خاطر این روستا خطبه سرا نامیده شده است ولی سندی معتبر وقانع کننده ای را سراغ ندارم .البته در دورا ن  سلطنت نادر شاه بخاطر مالیات گیری شور شهایی در تالش شد  که این شورشها دسالهای ۱۷۴۷ م الی ۱۷۴۷ م رخ دادو در راس قیام کنندگان  تالش کلب حسین بک قرار داشت .-طبق تحقیقات اقای اقای عبدالکریم اقاجانی تالش در کتاب  تاریخ تالش در گستره تاریخ ایران ذکر کرده کلب حسین خان سیاه کلاهی هره دشتی هفتمین جد اقا جان خان از نیاکان طوایف اقاجانی رحمانی وهژبری  لیسار وتالش تاچوبر می باشد.

{ اقای عبدالکریم اقاجانی از اولین کسانی بود که قدم در جستجوی تاریخ تالش گذاشت و مخصوصا"تاریخ دودمانهای تالش راکه در اثر گذشت زمان فراموش می شدند را زنده کرد . کسانی بودند  که حتی سه نسل از اجدادشان را نمی شناختند  با مطالعه  کتاب تاریخ تالش اجدادشان را شناختند و  بعد از اینکه کتاب تاریخ تالش در سال۱۳۷۸ ه شمسی به بازار امد- باور مان امد که تالش هم تاریخی دارد ومی توان برای آن تاریخ نوشت.و     زحمات نویسندگان بعدی از جمله ..........قابل تقدیر است و انشاء الله نویسندگان بعدی تلاشهای بیشتری برای تحقیق در تاریخ تالش که قدمتی بسیار کهن دارد خواهند کرد}.......

   بهرحال دهستان زیبای ما که هم اینک{مهر ۱۳۹۱ شمسی} نز دیک  ۱۷۰۰۰ نفر جمعیت دارد هنوز یک کتاب خانه عمومی ندارد وبا ز از خیران وادارا ت  و مقامات دولتی تقا ضا مندیم بر ای مقابله با شبی خون و تهاجم فرهنگی اقدام بنمایند -   --تاسیس کتاب خانه ها نقش فو ق العاده ای  در مبارزه  با تهاجم فرهنگی در این عصری که از هر طرف فرهنگ غنی ایرانی واسلامی مارا نشانه گرفته اند را می تواندداشته باشد. ..... 


          نادر شاه و تالشان

مطالبی را عینا"و بعضی را خلاصه وار از کتاب  تاریخ تالش جلداول از بخش نادر شاه وتالشان نقل می کنم.

  {از طرفی .....ماموران نادر شاه -راهی ولایات می شدند وبه سرباز گیری و گرد اوری مالیات می پرداختند. ....در این وقت کوه نشینان تالش ......در راس انان یکی از امرای محلی از کوه نشینان اهل تسنن به نام جه لل خان - جلال خان -از پرداخت مالیات خودداری ورزیدو .....و ماموران نادر شاه را از تالش بیرون راندند ...نادر شاه در سرراه خود به شیروان در توقف کوتاهی در مغان  -فرمان داد ودو دسته از  نیر وهای زبده  وکار امد  برای فرو نشاندن شور ش تالشان سنی مذهب .....}  ۲                          فر ماندهان ونیرو های نادر شاه پاز روانه شدن به تالش در محلی نز دیک استارا موسوم به سیاه بیل -سیبلی- اردو زدند. در این هنگام تالشان شبان گاه به اردو گاه شبیخون زده و علاوه بر وارد کردن تلفات مالی وجانی گریختند.   

     نادر شاه دسته دیگری را به تالش گسیل کرد . قوای نادر  در نواحی چلوند وویزنق -ویزنه- ولوندویل ضمن تخریب خانه وبه اسارت گرفتن زنان وکودکان چند نفر را به قتل رسانده و از درختان اویزان کردند.وسپس  باراهنمایی قلیچ بیک استارایی به اقامت گاه جلال خان سیاه کلاهی در هره دشت لیسار حمله کردندو وجلال خان را به اتهام رهبری در شبی خون واقعه سیاه بیل -سیبلی - به قتل رساند. .... 

......و سپس جنگی هم توسط نیرو های نادر با پدر جلال خان به نام کربلایی حسین خان  در محلی موسوم  به-میرام گوله شن -یا بهرام گلشن در گرفت . ونیرو های نادر شکست سختی خوردند  محمد حسین خان افشار فرمانده ساخلوی استارا مجبور به عقب نشینی شد و قره خان با ۲۰۰ نفر به اسارت کلب حسین خان در امد  . سپس شورش هایی هم در گسکریان وقبلیل امارد-عمار لو ها به جنگ به قوای دولتی پر داختند...برای مطالعه بیشتر به اصل کتاب که تماما" با سند ومدرک تحریر شده مراجعه شود .

بهر حال اینها مدارکی است که نشان دهنده ان است که در زمان نادر شاه در تالش شورشها ودر گیری هایی در منطقه تالش شده است  و نادر شاه در این محل به ایراد خطبه پرداخته یا نه بنده توانایی تحقیق بیشتری به علت نبو دکتابخانه در محله خطبه سرا را ندارم و مدرک وسندی را هم که نشان دهد که

قبل از حکومت نادر شاه نا م محل به نام خطبه سرا بوده باشد ،تا حال مشاهده  نشده است .انشا ا.... محققین با مطالعه ی دقیق  در تاریخ تالش حقایق تازه ای را کشف کنند.

عکس قدیمی بهزاد،چنگیز فرحبخش و ایرج میر مسعودی

عکس قدیمی
نفرات جلو  از راست بهزاد،چنگیز فرحبخش و ایرج میر مسعودی
منبع عکس :بهنام حمیدی

عکس قدیمی عبدالرحیم خان

مرحوم عبدالرحیم خان آقاجانی, ناصرخان, زینب خانم, مرحوم پری خانم, اسفندیارخان و ساراخانم در آغوش, جلو: تقی و گودرز
مشهد, سال١٣۴٢

هان ای دل غمگینه بر رینه گذر کن هان احوال خوانین را را پیشینه عبرت دان .نهضت حسینی نژاد

هان ای دل غمگینه بر رینه گذر کن هان احوال خوانین را را پیشینه عبرت دان .نهضت حسینی نژاد
....چند سال قبل به تهیه لحاظ تهیه عکس از مسجد وامامزاده وقبور خانهای گذشته به رینه رفته بودم قبر خانم عزت الملوک را که در خارج از مقبره خانوادگی به خاک سپرده شده بود با غربت و حقارت دیدم که داد سخن از گذشته غرور امیز می دادبربالای قبرش سوره حمد واخلاص را به فاتحه خواندم وبر عبرت روزگاران انگشت حیرت به دندان گرفتم وگفتم:

هان ای دل غمگینه بر رینه گذر کن هان      احوال خوانین را را پیشینه عبرت دان

سردار چه شداخر   زان کوکبه قدرت           بر  باد   فنا رفته ویرانه   شده ایوان

سالار به بدبختی   بدنام هوا گشته           گلناز به سر سختی اواره شده حیران

سرتیپ به خوشنامی درویشی عزلت را      بگزید وبه رحمت رفت در دایره کیهان

  گر نام نکو خواهی خوشنام باید زیست         نفرین بود    ان را  بگرفته ره خذلان

ای وای بران دیده گریان نشده اینجا            فریاد بران مردم بدنام شدند نادان

  یارب تو پناهم ده پاکی زگناهم ده           درمانده به درگاهم ای انکه تویی رحمان

               نهضت به خطا کاری شرمنده درگاه است

               شرمنده شده خان خانی و هم خاقان

بهر حال در کار نامه خدمتگزاری مرحوم سلیمان پاشاخان بابکان ساسانی وعبدالعزیز خان امیری تالش و خانم عزت الملوک ساساندخت و برای نشیب و فراز و فراز فرودها و نکات زشت و زیباییها،نکات درخشانی وجود دارد  و ان تاسیس شهرداری در سال 1330 در رضواندهو رضوانشهر کنونی می باشد.

اولین شهردار افتخاری این شهر مرحوم عبدالعزیز خان بودکه برای استقرار شهر داری وبرای عمران وابادی این شهردر ان سالهای اولیه که بازار چه ای بیش نبودخدمات ارزنده ای انجام دادند و هم چنین در پونل نیز از لحاظ اختصاص زمین و ساختمان برای بخشداری در ان سالهای قبل از انقلاب وکمک به پیشرفت امور فرهنگی خدمات زیادی انجام شد وچه بسیار زمینهای مزروعی از دینا چال تا سیاه اوزان به زارعین به عنوان نان خانه دادندو چه سالهای زیادی برای گرفتن مال الاجاره از رعایا خود داری می کردندو بدهی های سالیانه را به انها می بخشیدندو به اکثر رعایا و کار گزاران کمک های فراوان می نمودندو به اکثر بستگان انها اسب و گاو وگوسفند به رایگان هدیه می نمودندو با انها با مشارکت عادلانه ومنصفانه رفتار می نمودند ولی بعد از اصلاحات ارضی شاه ورق برگشت وبخت واقبال رو به افول گذاشت .اکثرنمک خواران از انها روبر تافتند جز تعداد اندکی که حق نمک خوارگی بجای اوردند.

بهر تقدیر انها رفتند و خوب وبد اعمال خود را به یاد گار گذاشتند.شیخ سعدی فرمود:

زنده و جاوید ماند هر که نکونام زیست     کز عقبش ذکر خیر زنده کند نام را

منبع :تالشنامه صص 302  حاجی نهضت حسینی نژاد
تایپ: اسفندیار آقاجانی

عکس قدیمی اهالی جوکندان


از راست ...اقای چراچی...مرحومین..قربان دایی کشیی نیا ...و خانجان بگ

اسم مستعار آری یا نه ؟

اسم مستعار آری یا نه ؟
خواندن مطالب و نظرات کسی که با نام و پروفایل جعلی و غیر واقعی در رسانه ها ظاهر می شود ،اهمیت چندانی نداردچون وقتی که ،کسی هویت واقعی و شخصیت حقیقی خود را انکار می کند ، به سخنان وی نمی توان اعتماد کرد.
بعضی ها علت این کار را به دلایل مسئولیت های شغلی و سازمانی اعلام می کنند شاید برای خودشان دلیل قانع کننده ای باشد ولی حضور مثبت و مفید در رسانه های مجازی هیچ منافاتی با موقعیت شغلی ندارد و این عملنشان دهنده نوعی نبود صداقت و درستی هست و این فرهنگ غلط پیامد های منفی هم در جامعه دارد .
نظر شما چیست ؟؟

عکس قدیمی مادر بزرگ ها

مرحومه پری خانم(پریزاد آقاجانی),،دختر حاج عبدالعزیزخان و همسر عبدالرحیم خان,,,
از طرف مادری نوه ی علی بیگ نایبی(نایب السلطنه),اشیک آغاسی(وفات در سال 1361)

خرمالو در ایران وتالش

خرمالو در ایران وتالش 
درخت خرمالو ،یکی از درختان بومی و محلی در جنگلهای تالش است .تعداد این درختان در قسمت جلگه ای به حداقل رسیده ولی هنوز در ارتفاعات میانی درختان خرمالو جود دارند واز میوه ان دوشاب تهیه می کنند .
چوب در خت خرمالو بسیار محکم و برای تهیه ذغال بسیار مناسب هست و علت اصلی کم شدن درختان خرمالوی وحشی تالش بیشتر بخاطر تهیه سوخت و ذغال از چوب ان می باشد و علت دیگرقطع درختان خرمالو این هست که این گونه درختان دارای شاخه های  بسیار سر راست بوده و برای ساختن انبار ها و کومه ها از شاخه های این درخت استفاده می کنند .
در محل خطبه سرا به این درخت آمبرو آقاجی وبه میوه آن هم آمبرو می گویند و در اصطلاح تالشی به درخت خرما لوی وحشی آمبودو و به میوه آن آمبو می گویند.
نوشته :اسفندیار آقاجانی

تصادف شدید در محور تالش به آستارا

جاده های مرگ:
تصادف شدید در محور تالش به آستارا
     تاریخ انتشار : یکشنبه, 28 مهر 1392

در تصادف دلخراشی که در شب گذشته در تاریخ 27 مهر ماه 1392در محور تالش- آستارا نزدیک روستای کالوی خطبه سرا  رخ داد.


این حادثه ساعت 10 شب و در یک پیج جاده ای غیر اصولی اتفاق افتاد ، راننده سمند که جوانی 22 ساله بود به همراه 3 سرنشین به علت سبقت غیر مجاز با  کامیون ولوو برخورد نمود که متاسفانه چهار سرنشین خودروی سواری  جانشان را از دست دادند.

 

 

عکس و مطلب از اسفندیار آقاجانی

 
گزارش مریان خبر

هلاکو رامبد نماینده مردم تالش

کاغذ به دست هلاکو رامبد نماینده مردم تالش دردوره سابق
سمت چپ ایشان مرحوم کربلایی حسین عباس زاده
مرحومان حاضر در عکس التفات سلمانی.قسمت آقا جعفری.خسرو اسماعیلی.شهباز دهقان.کاظم خان اقاجانی و . . .
عکس سال45 در بازار چوبر
فرستنده عکس فردوس عباس زاده
منبع کانال  @choubaraks

سند قدیمی -`پاسگاه عشایری در ییلاق لیسار

`ایجادپاسگاه عشایری در ییلاق لیسار و نامه ای از طرف ریس اطلاعات عشایری سرگرد کوچکپور به ابراهیم خان هژبری
در تاریخ 1331/4/12
منبع سند:تقی هژبری لیسار

اسناد قدیمی خطبه سرا 1307 هجری قمری-1340 ه قمری

اسناد قدیمی خطبه سرا 1307 هجری قمری
  این سند مر بوط به خرید زمین در ییلاق برز بیل خطبه سرا در سال -۱۳۰۷ ه قمری -برابربا-۱۲۶۶ ه شمسی  میباشد. {دوره قاجار }.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد الله الذی واحل البیع وحرم الربا والصلو ه و السلام علیا محمد ا"واله اجمعین

فروشندگان=کربلایی جلیل وحبیب ا..و احدا..ولدان مرحوم کریم هره دشتی .

خریداران=کد خدا رضا ولد مرحوم مشهدی حسن و مشهدی اقاجان و....وکربلایی صفر وشاه محمد وخانجان ولدان مرحوم عبدالر حمان هره دشتی البته در سند دیگری درسال ۱۳۴۰ هجری قمری کر بلایی صفر خان ومشهدی جواد بیک وکربلایی حمید بیک ومشهدی علیجان خان  سهم کدخدا رضا را ازکربلایی نقی بیک خلف کربلایی رضا بیک هره دشتی می خرند.}

حدودات نوشته شده در مبایعه نامه =تمامت وهمگی شش دانگ اجر گاه مشهور به آراب واقعه درهره دشت مراتع اغنام واحشام محدود به حدود اربعه حد اولی میانه وجنوب ومشرق دره بز رگ پهلوی  کورون و تمشلانه واقع است سربالاکشیده رسیده به تپه بزرگودر انجا به خط مستقیم متصل به کار وانسرای قدیم که در شارع عام واقع است.

حد ثانی غربا از کاروانسرا با کمرکوه کشیده ورسیده به برزه بیل مشهور است از همان برزه بیل کشیده ایضا  با کمر  کوه رسیده به کنه دی در کنه دی ایضا اتصالا کشیده به دره بزر گ حد ثالث جنوبا

از همان دره ی پهلوی کنه دی در سرازیریکشیده رسیده ب رودخانه سو رومو  از سورومو ایضا سرازیر کشیده رسیده به سنگ بزرگ پهلوی راه اراده از همان سنگ بزرگ رو بطرف شمال کشیده  رسیده به سوا کت پهلوی کنز واقع است واز انجا راست کشیده رسیده به سنگ سرخ پایینی بالای کنز واقع است از انجا کشیده رسیده...سزخ که در بالای چشمه سفید واقع است ...سربالا کشیده  رسیده به شاه بند بز رگ و...

قیمت معامله =نوزده قران پنجهزار دینار--سنه ۱۳۰۷

امضا  کنندگان ۳۵ نفر امضا ومهر کرده اند.
از جمله مریش شاهوردی -کد خدا رستمعلی لیساری-کربلا قاسم هره دشتی -خدا مراد-مشهدی عباس هره دشتی-کد خدا نوروز علی -و........بقیه اسامی که در سند ذکر شده است.   
*این مبایعه نامه  در سنه ۱۳۰۷ هجری قمری نوشته شده که همزمان با چهارمین پادشاه قاجار یعنی ناصرالدین شاه بود .ناصر الدین شاه نزدیک به ۵۰ سال از سال ۱۲۶۴ ه قمری تا سال ۱۳۱۳ ه قمری حکومت کرد که با حساب سال شمسی از سال ۱۲۲۶ ه شمسی الی ۱۲۷۴ ه شمسی می شود.
            
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قباله 130 سال پیش
اسامی مکانها را به صورت زیر نوشته:
آراب-هره دشت-کورون-تمشلانه -تپه برزگ-کاروانسرای قدیم-برزه بیل-کنه دی-رودخانه سورمو-سواکت-کنز-چشمه سفید- شاه بند بزرگ


کل طایفه های آقاجانی، رحمانی،رحمانی پرهیز کار،مجید پور و.....ساکن لیسار، حجت محله، سوست،بوره سرا،خطبه سرا، شیر آباد،حویق و چوبر، پالاسی...و......از نسل عبدالرحمان هره دشتی (ساکن هره دشت لیسار در دوران قاجار)می باشند.

وطایفه های آقاجانی ،رحمانی،رحمانی پرهیزکار،مجید پور،ساکن در روستاهای سوست و بوره سرا و کلات و روکی محله (اشیک آغاسی شمالی)،از نسل حاجی صفر هردشتی فرزند عبدارحمن هره دشتی هستند .حاجی صفر یکی دیگر از برادران آقاجان بیک بود.

در ضمن آقاجانی های ساکن در چوبان محله و اراضی ساحلی کنار دریای خطبه سرا از نسل خانجان بیک ،یکی دیگر از فرزندان عبدالرحمن هره دشتی می باشند.

درستش این بود ،در زمانی که صدور شناسنامه در مملکت صادر می شد  ، همگی بنام عبدالرحمان هره دشتی  ویا بنام هره دشتی شناسنامه می گرفتند  .........

.....


از وقایع مهم ذکر شده در   کتاب درسی  تاریخ ایران وجهان- سوم نظری چاپ۱۳۸۵ امده است ۱-امتیاز نامه یا قرارداد امتیاز بانک استقراضی با دولت روسیه.

۲- قرار دادامتیازبانک شاهنشاهی با انگلستان .

۳-قراردادانحصاری توتون وتنباکو -تالبوت- بود که  به موجب این قرارداد  تالبوت موظف بودمقدار ناچیزی از سودسالیانه حاصل از خرید و فروش توتون و تن باکو  را به دولت ایران بدهد که بااعتراض وقیام  مردم تبریز و سپس تهران صورت گرفت وناصرالدینشاه وصدر اعظم او امین السلطان ابتدا به اعتراضات    مردم  توجهی نکردند  تا با صدور فتوای مشهور ایت الله میرزا حسن شیرازی  مبنی بر تحریم استفاده ازتوتون وتنباکو -۱۳۰۹ق-ناجارا"تسلیم خواسته ی مردم شد واامتیاز را لغو کرد.


سند های قدیمی خطبه سرا-1340 ه قمری -دوره ی مشروطیت

هوالمالک بالاستحقاق       

 بسم الله الرحمن الرحیم       الحمد لله الذیاحل البیع.....وحرمالغصب والرباوالصلوه علی سیدنا محمد واله الابرار

البایع ..کربللایی نقی بیک خلف رضوایگان جایگاه کربلا رضا بیک هره دشتی

المشتریون الراغبون  ....کربلایی صفر خان ومشهدی جواد خان و کربلایی حمید خان ومشهدی علی جان خان کلهم هره دشتی

المبیع المعین  تمامیت وهمگی حقوق موروثی خود را در آجرگاه مشهور به آراب....    دره ی بزر گ کورون وتمیشلانه ............رسیده به تپه بزر گ  ....واز انجا بخط مستقیم متصل به کاروان سرای قدیم که  در شارع عام است ....حدثانی عربا" ازکاروانسرا با کمر کوه کشیده  رسیده به برز بیل که مشهور است از همان برزه بیل کشیده ایضا"با کمر کوه رسیده به کنه دی  از کنه دی ایضا"اتصالا" کشیده بدره بزرگ حد ثالث جنوبا"از همان دره پهلوی کنه دی سرازیر کشیده رسیده به رود خانه سور مو از سور مو ایضا" سرازیرکشیده رسیده بسنگ بزر گ پهلوی عراده از همان سنگ بزر گ رو بطرف شمال کشیده رسیده به سواکت پهلوی کنز واقع است واز انجا راست کشیده رسیده به سنگ سرخ......بالای کنز واقعست  از انجا کشیده رسیده  به...سرخ  که در بالای چشمه سفید واقع است  از همان...بالا کشیده رسیده  بشاه بند بزرگ حدرابع از شاه بند سرازیری کشیده به دره بزرگ...... 

 الثمــــــــــــــــــن معین القدر یکصد تومان ........صیغه...صحیحه شرعیه ..............

فی یوم العاشرین من شهر شعبان المعظم مطابق است سنه ۱۳۴۰{هجری قمری}.

*توضیحات:نویسنده مبایعه نامه بامهر محمد نقی  عبد۱۳۵۲ نقش شده است .

به تعداد ۱۴ نفر به عنوان شاهدین معامله مهر زده اند که اسامی تعدادی از انها به شرح زیر است .مشهدی اقا بالا هره دشتی -عالیقدر حاج علی میراب لیساری-مقربالخاقان کر بلایی شاه محمد بیک-و.........

**این مبایعه نامه در سنه ۱۳۴۰ نوشته شده است که حدودا"برابراست با ۱۲۹۹ هجری شمسی و اواخر دوران سلطنت احمد شاه .

***از حوادث تاریخی کشور در سال ۱۲۹۹ ای است که دولت انگلستان  برای رسیدن به اهدافش بوسیله ایرون ساید  فرمانده نیروی نظامی انگلیسی در شمال ایران  به کمک سید ضیاالذین به انتخاب رضا خان میر پنج به عنوان فرمانده ارتش وارد تهران شدند و احمد شاه بدون هیچ مقاومتی - تحت فشار انگلیس ها سید ضیا الدین را به نخست وزیری انتخاب کرد ورضا خان که فرمانده نظامیان در کودتا بود به عنوان سردار سپه فرمانده ارتش شد.



عکس قدیمی عبدالرحیم خان



ازراست:ناصر،, کریم زاده، اسفندیار،, عبدالرحیم خان, عبدالمجید
عکس از آرشیو:نیما آقاجانی

گفتگو با خانم ام البنین یحیایی

دانش آموزان قدیمی اولین دبستان تالش_ام البنین یحیایی

در روز 29 دی ماه 1392 نودمین سال تاسیس مدرسه رضوان برگزار شد .این مراسم باعث شد تا خاطره ها دوباره زنده شود  نام  دبستان رضوان که اولین دبستان منطقه تالش هست برای تمام اهالی منطقه مخصوصا اهالی خطبه سرا آشناست و از کودکان دبستان اولی گرفته تا پدر بزرگهای 90 ساله که حداقل چند سال درس خوانده اند خاطراتی از این دبستان دارند. البته مدرسه رضوان تقریبا چند مکان را عوض کرده وامروزه آخرین بنای در حال ساخت  آن هنوز تکمیل نشده است.

دبستان رضوان در سال 1302 تاسیس شده   واولین مدرسه منطقه تالش می باشد وتالش هم مناطقی بوده که به عنوان حکومت خمسه تالش نامیده می شده و مرکزاداری آن هم شفارود بوده است .

از اولین دانش آموزانی که در این دبستان درس خوانده اند آمار دقیقی در دست نیست و کسانی بودند که چند سال قبل از سال 1300 به دنیا آمده بودندو اکثر آنها در قید حیات نیستند.یکی از آن دانش آموزان قدیمی  که بنده اطلاع دارم مرحوم اکبر خان بود که چند سال پیش فوت نمودند تاریخ تولدایشان در شناسنامه 1299 قید شده ولی بازماندگان آن مرحوم عقیده دارند که  شناسنامه ایشان را جند سال دیر تر گرفته اند .  در مراسم همایش هشتاد و ششمین سالگر دمدرسه رضوان که در سال 1388 بر گزار گردید از ایشان هم تقدیر کردند و لی متاسفانه عکس و سی دی ان مراسم را ندارم وفقط عکسی از تقدیر نامه ای را دارم که همان سال از طرف انجمن تالشان به ایشان اهدا شده بود.

چند روز قبل از همایش تصمیم داشتم تا با چند تن از دانش آموزان قدیمی دبستان که هم اکنون پدر بزرگ و مادر بزرگ شده اند مصاحبه ای هر چند کوتاه داشته باشیم . تعدادی از این بزرگان که از متولدین سالهای 1300 الی الی 1310 هستند شاید به تعداد انگشتان برسدالبته بعضی از این بزرگان را در بعضی از محافل و مجالس می بینیم و از هم صحبتی با اونها از  محضرشان استفاده می کنیم  و انشاء ا...خدا یاری کند با تک تک این محترمین مصاحبه ای هرچند کوتاه داشته باشم .

گفتگو با خانم ام البنین یحیایی

در گفتگوی کوتاهی که یکی از این دانش آموزان قدیمی رضوان داشتیم ،ایشان خودشان را چنین معرفی کردند :در سال 1304 به دنیا اومدم و نام پدرم مرحوم خالق وردی و نام پدر بزرگم کربلایی آقا وردی و نام مادرم مرحوم لیلا خانم بود .در آن زمان مثل امروز نبود و دبستان مشخصی نبود ابتدا در چند مدت در خانه میرزا خلیل سیفی مقدم و مدتی هم خانه مرحوم حاجی علیجان آقاجانی مدرسه رضوان بود و چند سال هم خانه کدخدا اسداله حبیبی و بعدا هم خانه مرحوم قباد ارجمندی بود بعدا در محوطه بازار زمینی تهیه شد که دبستانی در اونجا تاسیس شد .

خانم ام انبین هم چنین گفت: بنده به مدت شش سال در خانه کد خدا اسداله حبیبی درس خواندم و این مدرسه به خانه ما نزدیک بود و از هم کلاسی هایم اصلی خانم دختر حسن خان رحمانی بود که از لیسار می آمد و خانم صفورا یحیایی و حاجیه خانم کوکب حبیبی(ممقانی) و از آقایان مرحوم مرتضی که در جوانی فوت کرد و پسر جواد بیک بود و سعدالله خان پدر شهید مجید رحمانی همکلاسی ما بود که از روستای سوست می امد و از دیگر همکلاسی هایم وجه الله خان بود که از کهنه سرای هره دشت لیسار می امد و شخصی بود به نام میر اصلان از کشاور محله خطبه سرا و مرحوم نوروز خان وحاجی حسینقلی و حاج حسنقلی هم از ایشک اغاسی می امدند و حجه السلام حاج اقا نظام وحدانی و کربلایی ایران خانم دختر مهرعلی بیگ هم هم از هم کلاسی هایم بودند .

معلم ما شخصی بود بنام لطفی از اهالی پره سر بود .بنده شاگرد زرنگی بودم و تاکلاس ششم هم خواندم و همیشه 20 می گرفتم.بعضی از مدارک و نوشته های تحصیلی هم راتا مدتها داشتم .

خانم ام البنین هم چنان با گذشت 88 سال سن حافظه خوبی دارد و از اشعاری که به ایشان یاد داده بودند چند شعر را برایم خواند .

خوشا روزی که با هم می نشتیم

قلم در دست و کاغذ می نوشتیم

قلم بشکست و کاغذ به هوا رفت

نمی دانم محبت ها به کجا رفت

البته این دوبیتی را در اینترنت جستجو کردم به صورت متن زیر امد و شاعر این ابیات هم مشخص نیست

(خوشا روزی که باهم می نشتیم.قلم در دست و کاغذ می نوشتیم. قلم بشکست و کاغذ در هوا شد. دیگرخط جدایی می نوشتیم.)

البته خانم ام البنین اشعار دیگری هم به یاد دارند .

از جمله بسیاری از ابیات شعر مولوی را برایم خواند

 دید موسی یک شبانی را به راه  کو همی گفت ای خدا وای اله  توکجایی تا شوم من چاکرت  چارقت دوزم کنم شانه سرت  دستک بوسم بمالم پایکت  وقت خواب آید بروبم جایکت  ای فدای توهمه بزهای من  ای به یادت هی هی وهی.....

همچنین شعرایرج میرزا

داشت عباس قلی خان پسری / پسر ِ بی ادب و بی هنری اسم ِ او بود علی مردان خان / کُلفت ِ خانه زِ دَستش به اَمان پشت ِ کالسکه یِ مردم می جَست / دل ِ کالسکه نشین را می خَست هر سَحرگه دم ِ در بر لب ِ جو / ......مصاحبه 3بهمن 92................


نویسنده  اسفندیار آقاجانی