اسفندیار آقاجانی
اسفندیار آقاجانی

اسفندیار آقاجانی

هلاکو رامبد


هلا کو رامبد بیش از 22 سال نماینده مردم تالش (هشتپر) ............
اشخاصی مخصوصا در بخش کرگانرود با ایشان مبارزه کردند و حتی به زندان هم رفتند .....

البته بعدا با مخالفینش اشتی کردند ....عکسی از جلسه اشتی کنان هلاکو رامبد با خوانین موجود هست و این جلسه در خانه حاج اسد خان میر مسعودی برگزار شده بوده ...

 در کتاب تالشنامه در صفحه 547چنین امده است:
اقاجانی ها بخصوص مرحوم اقبال السلطان و حاج یونس اقاجانی ،تا پایان عمر با کلیه ایل وتبار خویش از طرفداران سرسخت وحامیان قاءم الملک رفیع بوده اند و مبارزات حاج یونس و پرویز خان و عبدالرحیم خان وحاج اسماعیل و سایر فامیل محترم اقاجانی با اقای هلاکو رامبد خان در هردوره از انتخابات به طرفداری از حاج اقا رضا قائم الملک رفیع داستانی که بر سر هر بازاری هست .....

.....با همه افتضاحات و کشت وکشتاری که بعمل امده بود انتخابات را سالم اعلام کردند و رامبد به عنوان وکیل منتخب مردم اعتبار نامه دریافت نموده وراهی مجلس شد

ودرعوض عده ای از سران تالش از مرحوم حاج یونس خان تا مرحوم حاج اسد خان میر مسعودی و افراد دیگر از محترمین تالش دراثر شکایت رامبد به جرم اغتشاش وآتش زدن خانه اش به زندان افتادند ومدتی در رشت زندانی بودند وبعدا برای نامبردگان دادگاهی در وزارت دادگستری تشکیل گردید وبا سپردن وثیقه ملکی توسط عظمت خانم ماسالی همشیره انامقلی ماسالی از زندان ازاد گردیدند ...............

(صص 547 تالشنامه .سید نهضت حسینی نژاد)



مطالب زیر از ماهنامه تالش- شماره 30- تیر و مرداد 86 نقل می شود :

هلاکو رامبد    سالها(از دوره نوزدهم تا دوره بیست و چهارم یعنی از سال 1335 تا 1357) نماینده تالش در مجلس شورای ملی بود که از این نظر در بین نمایندگان گیلان از قدیم الایام تا حال رتبه نخست را دارد.او فرزند حسین خان سردار اسعد و نوه نصرت الله خان سردار امجد حاکم معروف تالش در زمان قاجاریه بود.

هلاکو رامبد در سال 1295 ه.ش در تالش به دنیا آمد و در جوانی به خدمت ارتش در آمد ولی با درجه سرهنگی کناره گیری کردو به تجارت پرداخت و پس از مدتی نماینده شرکت هواپیمایی آل ایتالیا در ایران شد.او در طول دوران نمایندگی مجلس از بزرگان حزب مردم بود و درسال 1346 به معاونت حزب مذکور انتخاب شد.ولی در سال 1354 وارد حزب رستاخیز شد و در سال 1356 به خاطر نزدیکی با جمشید آموزگار نحست وزیر وقت به سمت وزیر ارشاد و معاون پارلمانی نخست وزیر انتخاب گردید.او همزمان با پیروزی انقلاب از ایران خارج شد و سالها در کشورهای مختلف به فعالیت های گوناگونی از جمله همراهی و همکاری با رضا خان پهلوی ولیعهد محمد رضا شاه آخرین پادشاه ایران پرداخت،تا جائیکه مدت ها رئیس دفتر او بود.او اگر چه یکبار به خاطر اختلافاتی که با رضا پهلوی داشت از سمت ریاست دفتری او اخراج شد ولی بعدها بازهم با همکاری با رضا پهلوی و پذیرفتن ریاست دفتر او پرداخت ولی پس از چندی از سمت خود استعفا داد.او که از بازماندگان خوانین کرگانرود بود .

رامبد در روز یکشنبه دوم اردیبهشت1386 در شهر نانسی فرانسه درگذشت و در همان جا به خاک سپرده شد.

منبع خبر:ماهنامه تالش- شماره 30- تیر و مرداد86


هلاکو رامبد سالها در کشورهای مختلف به فعالیت بر ضد جمهوری اسلامی پرداخت و در دو مقطع زمانی‏ با رضا پهلوی،مدعی جانشینی محمد رضا پهلوی،در راستای براندازی حکومت جمهوری‏ اسلامی ایران همکاری کرد.اول بار در 83-1982 م در مراکش ریاست دفتر رضا پهلوی را برعهده داشت تا اینکه به خاطر اختلافاتی که با وی پدید آمد از آنجا اخراج گردید و دومین‏ مرتبه در بین سالهای 88-1987 م مجددا رئیس دفتر رضا پهلوی در پاریس شد اما پس از چندی استعفا کرد .

منبع:

هلاکورامبد...

نیا کان آقاجانی های کرگانرودشمالی

اسفندیار آقاجانی
تاریخ تالش
نیا کان آقاجانی های کرگانرودشمالی ،از بازماندگان امرای قدرتمندو سرکردگان ایل "سیاه جامه تالش" یا "کبود جامگان" به شمار می روند که پروفسور مینورسکی صاحب نظر تاریخ صفوی،آنها را "آبی جامگان تالش"ذکرکرده(ص 244 کتاب سازمان اداری حکومت صفوی)و پروفسورایلیاد پتروشفسکی ایران شناس و مورخ شهیر روسی از آنان با "طالشان کبود جامگان "(ص388 اسلام در ایران )یاد می کند و هم چنین فضل الله روزبهان خنجی مورخ صفویه در تاریخ عالم آرای خود از این طایفه با عبارت "کبود درختان طالش"وصف کرده است.
منبع:تاریخ تالش عبدالکریم آقاجانی طالش
تایپ:اسفندیار آقاجانی

طایفه آقاجانی کرگانرود شمالی عبارتند از طوایف آقاجانی،رحمانی، رحمانی پرهیزگار،مجید پور،هژبری، و تعدادی دیگر از طوایف نسبی ساکن در هره دشت لیسار تا حوالی پلاسی )ـ لیسار سوست -خطبه سرا- شیراباد - ریک -نصرت اباد - حویق و چوبر و پالاسی و در دیگر شهرها .....


هنوز هم نام سیوکلو مونده در زبان ایل و طایفه


توضیحات عکس از علی یکرنگ خطبه سرا

توضیحات عکس از علی یکرنگ خطبه سرا
تیم فوتبال اموزشگاه خطبه سرا که سال 59 قهرمان تالش با شکست دادن تیم اسالم با نتیجه 3بر 1 شد ازراست اقایان عزیز فرضیایی سرپرست فریبرز دهقان نژاد  ایرج بهرامپور نصیر حبیب زاده لطیف  عظیمی سیف الله روزیخواه  حمید خاکزن مربی نشسته از راست جلیل مینافام انور فرنودی بهروز پورپاک عیوض ازرین در ضمن اقایان رشید  وعلی بیناپور و رحیم دفتری وکاظم بهرامپور دروازه بان در عکس غایبند با تشکر.

ایپ اودنی(طناب هیزم)،ایزمه لافون،ایزمه ریشته،




ایزمه لافون،ایزمه ریشته،
در زبان تالشی ،به طنابی هم از چوب که پیچاندن چوب نازک درست میکنن که وز میگن

هیزم

فرهنگ لغت عمید

(اسم) [پهلوی: êsim, hôzam]
[hizom] چوب خشک یا شاخۀ خشک درخت که به‌ درد سوزاندن می‌خورد؛ هیمه.



طناب

فرهنگ لغت عمید

(اسم) [عربی: طِناب] [tanāb] رسن؛ ریسمان؛ رشتۀ کلفت.
⟨ طناب انداختن: (مصدر متعدی)
۱. کمند انداختن؛ با کمند کسی را گرفتار ساختن.
۲. ریسمان به‌ گردن کسی انداختن و او را خفه کردن.


یپلیک (ایپلیک = طناب).زبان خلجی ترکی


رشته

فرهنگ لغت عمید

(اسم) [هندی باستان] [rešte]
۱. آنچه ریسیده شده؛ مفتول؛ تابیده شده.
۲. چیزهای متصل به هم و متوالی: رشتهٴ کلام.
۳. واحد شمارش اشیای به هم پیوسته، مانند قنات، کوه، و مانند آن.
۴. شاخۀ علمی یا درسی.
۵. آنچه از خمیر آرد گندم به شکل نخ یا نوار باریک می‌برند و پس از خشک کردن در آش، پلو و مانند آن می‌ریزند.
۶. [مجاز] رابطه: رشتهٴ قلبی.
۷. [قدیمی] نخ؛ تار.
۸. [قدیمی] چیزی که برای بستن چیز به کار می‌رود؛ ریسمان؛ بند
۹. (پزشکی) [قدیمی] = پیوک: ♦ یکی را حکایت کنند از ملوک / که بیماری رشته کردش چو دوک (سعدی۱: ۶۴).
۱۰. [قدیمی] لگام.
۱۱. (موسیقی) [قدیمی] زه آلات موسیقی.
⟨ رشتهٴ سردرگم: رشته یا کلافی که به هم پیچیده باشد و سر آن پیدا نشود.


آهنگری استا قربان صبر کار و شاگردش اشرفی خواه

آهنگری استا قربان صبر کار و شاگردش اشرفی خواه

استاد قربان صبر کار ،یکی از اهالی روستای کشلی می باشد که در بازار خطبه سرا دارای کارگاه آهنگری سنتی می باشد .کارگاه آهنگری ایشان تنها کارگاهی هست که مجهز به دستگاه اتوماتیک چکش برقی می باشد و ایشان با کمک این دستگاه که با برق سه فاز کار می کند می تواند بر کمیت و کیفیت ابزار های تولید شده خود بیفزاید.

ایشان به خاطر تلاش و کوشش فراوان توانسته در منطقه خودرا به عنوان یک استاد کارو آهنگر نمونه نشان داده و به همین خاطر از نقاط دور و نزدیک دارای مشتریان زیادی می باشد . ایشان علاوه بر خدمت رسانی به محل ، تولید ات خود را به صورت کلی در سطح منطقه و شهر های دیگراستان نیزعرضه می نماید .

از جمله ابزار آلاتی که در کارگاه ایشان ساخته می شود عبارتند از :داس،تبر،دهره ،داس چمن زنی (اوراق)،چکش ،تیشه ،پتک،چاقو و تولید و ساخت خیش ،خیش برگردان ،پیشکاول ساده و رنده ای ،وساخت یدک تیلر های کشاورزی و تعمیر چرخ های تیلر های شخم زنی کشاورزی و………غیره …

de

******************************************************************************

حکایتی از گلستان سعدی

دو برادریکی خدمت سلطان کردی و دیگری به زور بازو نان خوردی. باری این توانگر گفت درویش را که چرا خدمت نکنی تا از مشقّت کار کردن برهی. گفت تو چرا کار نکنی تا از مذلّت خدمت رهایی یابی . که خردمندان گفته اند: نان خود خوردن و نشستن به که کمر شمشیر زرین به خدمت بستن.

            به دست آهن تفتــــه کردن خمیر          به از دست بر سینه اش پیش امیــر

           عمر گرانمایه در این صرف شد             تا چه خورم سیف و چه پوشم شتا؟

            ای شکم خیـــره! به نانی بســاز            تا نکنـــی پشـت به خدمـت دو تــا

   روزی، روزگاری دو برادر بودند که یکی در پیشگاه پادشاه به خدمت در آمده بود و دیگر در آهنگری حقیری در شهرش مشغول آهن تفتن شده بود. روزی برادری که خدمتگزاری شاه را می کرد سوار بر اسب فرّاخ در حالی که لباسی از ابریشم بر تن داشت و شمشیری مزیّن به نگین یاقوت و فیروزه با غرور و مکنت و کلفت در شهر در حال گشت بود که بر درب آهنگری برادر رسید. او را عرق ریزان در کنار کوره ی داغ و در حال کوفتن تکه آهنی دید.

رو به او کرد و صدا داد ای برادر چرا جان خویش را مثل این آهن در زیر چکش می کوبی اگر به خدمت پادشاه درآیی از دنیا و کار بی نیازت می کند. برادر با گوشه ی لباس عرق را پاک کرد و گفت تو ای برادر چرا تن خویش را چون شمشیر بیارایی و در خدمت امیر به سان نعل اسبی دوتا کنی.

   که عاقلان گفته اند: نان زحمت خویش خوردن بهتر از لقمه چرب خدمت به امیر است.

                           ای شکم خیره ! به نانی بساز        تا نکنی پشت به خدمت دوتا

انور اقاجانی ،بهروز پورمهر ،علی یکرنگ ،کریم تعقیبی ،بهروزمنتظری

از راست انور اقاجانی ،بهروز پورمهر ،علی یکرنگ ،کریم تعقیبی ،بهروزمنتظری سال 58
با تشکر از علی یکرنگ بابت ارسال عکس