اسفندیار آقاجانی
اسفندیار آقاجانی

اسفندیار آقاجانی

تصاویری از ییلاق در اواسط مردادماه

تصاویری از ییلاق در اواسط مردادماه  1393

خشکسالی سبب شده تا وضعیت پوشش گیاهی در مراتع ییلاق وضعیت خوبی نداشته

باشد .دامداران برای تغذیه احشام مشکل دارند و برای تهیه علوفه

مجبورند، علوفه دیگر استانها را با قیمت بالایی خرید کنند.هم اکنون

دامداران چشم به آسمان دوخته اند تابا نزول رحمت الهی، وضعیت پوشش

گیاهی مراتع سرو سامانی بگیرد .

ساختمان جدید اولین دبستان تالش -رضوان خطبه سرا

فرزند هنر باش نه فرزند پدر
فرزند هنر زنده کند نام پدر را

ساختمان جدید اولین دبستان تالش -رضوان خطبه سرا


قَچَقَه عیزت

قاچاق عزت
درمورد قاچاق عزت چه می دانید؟؟؟؟؟؟

اطلاعیه
خدمت اندیشمندان وبزرگان منطقه تالش سلام عرض می نمایم
کسانی که از مبارزان منطقه تالش در دوران پهلوی از جمله برادران عزت (قاچاق عزت)و اشخاصی به نام های گل آقا و یول آقا اطلاعاتی دارند ارسال نمایند .

بنده مطالبی که از اینها شنیده ام این هست که گویا اینها سه برادر بودند و در زمانی که صدور شناسنامه تازه شروع شده بوده ،از همکاری با دولت وقت (احتمالا پهلوی اول) خود داری می کنند و با حکومت وقت به مبارزه بر می خیزند ودر این راه یکی از آنها زخمی شده و بر اثر جراحت وارده دستش به شدت زخمی شده و در اثر جراحت وارده دستش قطع می شود .

عزت (احتمالا اهل اسالم یا خلخال)بعد از این مبارزات تحت تعقیب مامورین دولتی قرار گرفته و مدتها به طور پنهانی در روستاهای مختلف پنهان می شود و پس از مدتی سر از یکی از روستاهای خطبه سرا درآورده و به روستای (تنبوه) پناه می آورد.

عزت چند روز در این منطقه می ماند ولی با تحریک (نام محفوظ)توسط عده ای (نام محفوظ)شبانه به محل اختفایش یورش می برند ودستگیر کرده وسپس دست بسته تحویل ماموران دولت می دهند.پس از دستگیری در شهر تالش یا در شهر رضوانشهر به دار آویخته می شود .

نام عزت در منطقه تالش بر سر زبانها افتاده و به قاچاق عزت معروف می شود .

 مطالبی در مورد ایشان در بعضی جاها نقل شده و بنده تاکنون به آن مطالب دسترسی نداشته ام و گویا در کتابی از حبیب الله زنجانی هم از ایشان به عنوان اولین اعدامیان دمکرات در استان گیلان نام برده است .(به همین مضمون).

کسانی که اطلاعات بیشتری از این اشخاص دارند ارسال نمایند .آیا این اشخاص از مبارزین سیاسی در زمان خود بوده اند ویا علت دیگری داشته و مبارزات و درگیری های اینها برای چه بوده ودر آخربراساس چه اتهامی به دار آویخته شد؟...............  

..... آیا گول آقا هنوز زنده هست؟آیا فرزندان عزت در اسالم هستند وآیا می توان گفت (عزت و برادرانش از مبارزان و قهرمانان تالش )هستند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟مردم خطبه سرا از دوران کودکی قاچاق عیزت را به عنوان یک قهرمان می دانند و عاملان دستگیری اش را در خطبه سرا (......نام هایشان ...محفوظ) را یک خیانتکار می دانند .چطور کسی را که به تو پناه بیاورد و به دستو ر....اونو دست بسته تحویل مامور دولت بدهی ....و الله اعلم ..........چون در لهجه رایج اینجا (قاچاق عیزت)می گویند این کلمه اینطوری نوشته ام .فکر کنم کلمه قاچاق غیر تالشیه که رواج شده ودر فارسی و ترکی و تالشی رواج یافته ...در ضمن بنده تلاش خواهم کرد با سالخوردگان خطبه سرا هم اطلاعاتی راجع به (قجقه عیزت) گرداوری کنم ..البته با یکی از کهنسالان خطبه سرا امروز سوالاتی گذری کردم ایشان گفتند که پس از دستگیری اورا دیده و می گفت قارقو (نی)خوب می زده و از چند نفر نام برد که در دستگیری او نقش داشته اند و عیزت را فرد مثبتی می دانست و کسی هم می گفت که عاملان دستگیری عیزت به روز سیاهی دچار شدند ..............http://s5.picofile.com/file/8129674318/DSC_6089.jpg

 



 توضیحات آقایان :جمشید فرمانبر،شهرام آزموده و مسعود شهبازلی

Jamshid Farmanbar چیزی که مادرم تعریف می کرد:مبارزی بوده که با دولت مبارزه می کرده...یک آزادیخواه بوده


 توضییحات شهرام آزموده

درود به دوستان. من در شماره 7 و 8 مجله تالش (سال 1383) با کوچکترین برادر عزت یعنی گل اَقَه (گل اقا) گفتگو کرده ام و و آن را با عنوان « برادرانم را در رضوانشهر اعدام کردند » به چاپ رسانده ام. برای کسب اطلاعات بیشتر به آن دو شماره از نشریه تالش مراجعه کنید. در یکی از درگیری ها به دست گل آقا تیر خورده بود. وقتی آن ها را دستگیر کردند به خاطر کمی سن گل آقا او بخشیده شد. ولی عیزت و یالَه اَقه و شخصی به نام حسن که از اهالی تکی تازه آباد شهر تالش بود اعدام شدند. احتمالا حدود سال های 1315 تا 1320. دقیقاً نمی دانم. چون کسی نمی داند. بعد آن ها را در جایی در رضوانشهر دفن کردند که فعلا کسی نمی داند کجاست. عزت و برادرانش اصالتاً از تالشان لنکران بودند و در جریان مسائل سیاسی روسیه ان زمان به ایران می ایند. مثل خیلی از تالشان دیگر که اینک در تالش ایران از جمله اسالم به نام مهاجر معروف هستند. و... اینک بازماندگان شان در اسالم زندگی می کنند. اخیراً در شماره 2 ویژه اسالم نیز خاطره ای خواهرش در یکی از روستاهای لنکران چاپ شده است...پیدا کردن برخی شماره های قدیمی مجله خیلی سخت است. از جمله همین دو شماره. سال قبل برای دوستی چند دوره از شماره های قدیمی نشریه تالش را از این جا و آن جا به دو سه برابر قیمت خریدم. چون سفارش داده بودند. ولی بعداً پشیمان شدند و نخریدند. دو سه دوره اش را دوستان دیگر خریدند. هنوز چند دوره ای هست. البته کامل نیست. به نظرم در هر دوره چند شماره ای کم است. اگر کسی علاقه مند باشد می تواند تهیه کند.تا جایی که من می دانم عزت گویا فقط یک دختر داشته که گویا چند سال پیش از دنیا رفته است. نوادگان او در اسالم هستند. گل اقه هم شش هفت سالی ست که از دنیا رفته است. ولی بچه هایش زنده اند و در اسالم زندگی می کنند. در اسالم عزت را به نوعی مدافع ناموس خود می دانند. البته پیش از زندگی او در جنگل به اتهام جاسوسی برای شوروی مورد تفتیش قرار می گیرند و بعد سرهنگ دیلمی برای به زانو درآوردنش همسرش را گروگان می گیرد و او مصمم به کشتن سرهنگ دیلمی می شود و به جنگل می رود و ... حتی یک نفر را در روستای کلَه سرا به نام کتا جعفر(کدخدا جعفر) می کشد. علتش هم این بوده که گویا کدخدا خواسته بود او را دستگیر و تحویل دهد که عزت به او تذکر می دهد و می گوید به من نزدیک نشو. من در خانه ات نان و نمک خورده ام. وگر نه مجبورم با تیر بزنمت. من را مجبور نکن که این کار را بکنم و ... ولی کدخدا گوش نمی کند و به او می گوید تسلیم شو و اقداماتی می کند که عزت با یک تیر او را از پا در می اورد و بعد ... به عنوان ضد دولت مرکزی از طرف مسئولین سیاسی و امنیتی و نظامی منطقه معرفی می شود و بارها برای دستگیری اش نیرو می اید ولی موفق نمی شوند. تیرانداز ماهری بوده است. و... نام او در اذهان مردم مثبت است. و البته داستانش بسیار مفصل است....قَچَقَه عیزت ghachagha eizat یعنی عزت قاچاق. عزت فراری. نام اصلی اش عزت بود. در اسالم به قَچَقَه عیزت معروف است. لطفاً نامش را اصلاح کنید.


 توضییحات :مسعود شهبازلی

 قبل از اینکه در ماهنامه ازموده چاب بشه من پیشتر در پیرامون ان تحقیقاتی کرده بودم از جمله درتالش اذربایجان،وتقریبن اززندگینامه ی ان اطلاع دارم،ودرزمان کنکاش دنبال تصویری از از او بودم که شادروان فقید نبی اقای طاهری پدر بزرگوار دکترطاهری 3 قطعه عکس ،یکی از خود عزت و دیگری از برادرش بنام یالَه اَقه ویکی هم خانوادگی عزت،را بمن دادندوچون اقای ازموده هم پیرامون ان فعالیت میکرد عکسها را برای چاپ مقال اش در خصوص عزت را به اودادم ومن از ادامه ی کار دست کشیدم/ وشماره ی ماهنامه را از اقای ازموده بخواهیدکه احتمالن دارند/.


بهنام حمیدی نوشته :
عزت در جنگلهای جوکندان..(خلاصه خاطره) مادر اینجانب 82 ساله می گوید:موقع کوچ شبی در راه ییلاق همراه خانواده اطراق کردیم در آن موقع من دوازده یا سیزده ساله بودم.شب هنگام دیدیم دو مرد با اسلحه نزدیک ما آمدن که مادرم عزت را شناخت یکی از آنها برادر دیگری که از آنها جدا شده بود صدا کرد تا به آنها ملحق شود . آن شب پیش ما ماندن .... و موقع غذا خوردن پشت به پشت هم نشستن و سخت مراقب اطراف بودن ..... مادرم از عزت سوال کرد که پسرم چرا زیر کفشهات را میخ زدی عزت هم در جواب می گوید بخاطر آنکه راه رفتن در کوه و جنگل راحت تر باشه ..... در ضمن عزت می گفته چند بار رفتم تا خان منطقه را شب هنگام با تیر بزنم به دلیل نگهبان داشتن نتوانستم به خانه اش نفوذ کنم ...( گویا خان با مامورین دولتی جهت دستگیری آنها همکاری میکرده.که عزت قصد کشتنش را داشته)..... صبح زود از پیش ما رفتن ...این جمله را تاکید کردن که شتر دیدی ندیدی.......94/2/28

 

سخنان بزرگان

"لقمان ﺣﮑﯿﻢ" ﮔﻮﯾﺪ:

ﺭﻭﺯﯼ ﺩﺭ ﮐﻨﺎﺭ ﮐﺸﺘﺰﺍﺭﯼ ﺍﺯ ﮔﻨﺪﻡ ﺍﯾﺴﺘﺎﺩﻩ ﺑﻮﺩﻡ ،
ﺧﻮﺷﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﮔﻨﺪﻡ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺗﮑﺒﺮ ﺳﺮ ﺑﺮﺍﻓﺮﺍﺷﺘﻪ
ﻭ ﺧﻮﺷﻪ ﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺭﻭﯼ ﺗﻮﺍﺿﻊ ﺳﺮ ﺑﻪ ﺯﯾﺮ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ﻧﻈﺮﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﻮﯼ ﺧﻮﺩ ﺟﻠﺐ کرد
ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺁﻥ ﻫﺎ ﺭﺍ ﻟﻤﺲ ﻧﻤﻮﺩﻡ ،
ﺑﺴﯿﺎﺭ ﺗﻌﺠﺐ کردم !

ﺧﻮﺷﻪ ﻫﺎﯼ ﺳﺮ ﺑﺮﺍﻓﺮﺍﺷﺘﻪ ﺭﺍ ﺧﺎﻟﯽ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﻪ
ﻭ خوشهﻫﺎﯼ ﺳﺮ ﺑﻪ ﺯﯾﺮ ﺭﺍ ﭘﺮ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﮔﻨﺪﻡ ﯾﺎﻓﺘﻢ ؛
ﺑﺎ ﺧﻮﺩ ﮔﻔﺘﻢ :
در کشتزار زندگی نیز چه بسیارندسرهایی که بالا رفته اند اما در حقیقت خالی اند...‌‌‌

رفته گرشهرداری تالش 150 میلیون ریال چک حامل رابه صاحبش بازگرداند.

وجدان بیدار رفته گر شهرداری تالش
رشت/خبرگزاری صداوسیما/
رفته گرشهرداری تالش 150 میلیون ریال چک حامل رابه صاحبش بازگرداند.
شهردارتالش امروز گفت : کامبیزفتحی مقدم یکی از رفته گران شهرداری این چک را که دروجه حامل شده بود دیروز هنگام رفت و روب دریکی ازخیابان های این شهر پیدا کرده وبه روابط عمومی شهرداری این شهر تحویل داد .
حسن محمدپور گفت : این چک امروز به صاحبش که یکی ازشهروندان اسالم است تحویل داده شد.
http://khabarfarsi.com/ext/12784817

زیبای ناشناخته سرزمین تالش.آبشار بنون(ریوو)


آبشار بنون (ریوو) خطبه سرا واقعا ناشناخته هست با اینکه فاصله زیادی با جاده ماشین رو ندارد ولی خیلی ها از وجود این آبشار خبر ندارند و نمی توان با قلم این پدیده زیبای خلقت را به تفسیر کشید وفقط باید دید و در زیباییهای خلقت و بزرگی خداوند تفکر کرد .
به گفته بومیان این ابشار از دو قسمت تشکیل شده و قسمت فوقانی ان از پایین مشخص نیست و از راه دیگری میتوان تمام زوایای ان را مشاهده کرد ..
نام (ریوو)تالشی هست . این آبشار در خود خطبه سرا هم ناشناخته است و با اینکه خطبه سرا نزدیک 18000 نفر جمعیت دارد شاید یک در صد از اهالی این آبشار را دیده اند .وتخمینا ارتفاع حول و حوش 70 متر باید باشد (تقریبی )
به گفته یکی از بومیان بنام گنجعلی ندایی با قسمت فوقانی از 100متر هم بیشتر است.........

حتی خیلی ها (از اهالی خطبه سرا ) از وجود این آبشار خبری ندارند.
با اینکه ناشناس ماندن این ابشار طبیعتی سالم و بکری را در اطراف آبشار نگه داشته
است. امید وارم بتوانیم این آبشار به تمام مردم ایران و جهان بشناسانیم .
روستای بنون علاوه بر آبشار ،مناطق گردشگری فراوانی دارد از جمله ،چشمه های آب معدنی ،درخت کهنسال سرخدار ،بقعه شاه میلرزان...

جشنواره بازی های بومی محلی تالش

جشنواره بازی های بومی محلی تالش 
94/3/8
ییلاق شکردشت تالش

کسانی که مدعی اند همه چیز را می دانند

کسانی که مدعی اند همه چیز را می دانند و همه چیز را می توانند درست

کنند،سرانجام به

این نتیجه می رسندکه همه راباید کُشت !


 آلبرکامو

عکس قدیم

عکس قدیمی

روح الله خان میر مسعودی و همسر آلمانی اش در حدود سالهای بین 1305 الی 1310.jpg

قلعه سلسال (صلصال) لیسار ـتالش

 قلعه صلصال در 18کیلومتری جاده تالش به آستارا و در ورودی شهر لیسار در روستای قلعه دوش واقع شده و فاصله آن با جاده اصلی حدود 500 متر می باشد.

نام های تالشی محلات قدیمی آستارا

نام های تالشی محلات قدیمی آستارا
تله سفی:محل رویش سیب تلخ
فربی:محل رویش به خوب و رسیده
مئردو:مرداب
باست:سد کوچک ،آب بند
مرده شور خانه:جایی که مرده ها را می شویند،غسالخانه
دئبراوود/دئبرآباد:آبادییکه بین دوبوته زار پر از خار قراردارد .
کوره خانه:محل پخت آجر و سفال
شیطون اباذر:ابوذر شیطان صفت که داستانی دارد.
هشکه دنه/خشکه دهنه:دهانه رودخانه که به دریا می ریخته و خشک شده است .
منبع:ماهنامه سرزمین نوروزـبهار تالش 66
به کوشش آرمین حیدریان

بقعه شیخ تُربه در جوکندان

بقعه شیخ تُربه در جوکندان

این بقعه در روستای ترکه محله دهستان جوکندان  (جوکندان اول یاانوش محله سابق)قرار دارد و با جاده اصلی حدود 5 کیلومتر فاصله دارد .

  بنای بقعه شیخ تُربه  بسیار قدیمی هست و  چوبکاری های اطراف بقعه نشان از هنر ایرانی دارد ومتاسفانه بنای قدیمی و زیبای آن فرسوده گشته و احتیاج به بازسازی و تعمیر دارد .پیرامون زیارتگاه هم قبرستان عمومی بوده و اموات اهالی جوکندان در آنجا مدفون هستند و وجود درختان شمشاد و درختان تنومند بلوط هم گواهی می دهند که این مکان از زمان قبل از اسلام هم مکانی مورد احترام مردمان آن روزگار بوده که پس از ورود اسلام به ایران ،این مکان هم با دفن یکی از امامزادگان و اولیا به شکل زیارتگاه اسلامی در آمده است .سرپرستی و نگهداری این مکان هم برعهده هیئت امنا و ریش سفیدان محلی می باشد و با پول نذورات این مکان و کمک های مردمی ،پیرامون قبرستان با تور های سیمی محصور شده و پله ای سیمانی در این قبرستان تعبیه شده تا زیارت کنندگان بقعه و قبور دیگر براحتی عبور ومرور کنند.در ضمن نام این بقعه "شیخ تُربه "و یا به نام "جد" است که در فضای مجازی به اشتباه قوشه جد که در تره طول گیلان واقع شده، نام برده شده است.

امیدواریم این بقعه و بقعه های دیگری مانند آن با دیدی جدید به دور ازخرافات نگاه کنیم ودر حفظ و نگهداری آنها کوشیده و در دخل و خرج نذورات آن نظارتی اصولی شده تا این گونه اماکن برای عده ای قلیل محل کسب در آمد و سوء استفاده های احتمالی نشود و محلی برای زیارت و سیر و سیاحت مذهبی و زیارت قبور باشد. 

اسفندیار آقاجانی و تصاویر مربو است به پاییز هزاروسیصدو نودو دو .


برای مطالعه بیشتر

معرفی قوشه جد جوکندان از ویکی پدیا

تربه قوشه جد ترک محله مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان طوالش، بخش مرکزی، روستای ترک محله واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ مهر ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۱۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

تربه قوشه جد ترک محله
نام تربه قوشه جد ترک محله
کشور Flag of Iran.svg ایران
استان استان گیلان
شهرستان شهرستان طوالش
اطلاعات اثر
دیرینگی دوره قاجار
دورهٔ ساخت اثر دوره قاجار
اطلاعات ثبتی
شمارهٔ ثبت ۱۱۱۴۷
تاریخ ثبت ملی ۱۱ مهر ۱۳۸۳

عکس قدیمی تالش،هلاکو رامبد

عکس تاریخی مربوط به منطقه تالش (انتشار برای اولین بار)
مربوط به 40 سال پیش
عکس قدیمی 1353
نفرات جلو هلاکو رامبد و زنش
عکس از آرشیو:سالار (عادل )شایگان
نفرات دیگر از جمله شیخ ناصرالدین نوری صفت (شیخ نوصی)،قاسم معافی ،اسماعیل خان و صادق خان آقاجانی ،فرامرز زیبایی .....و.....

کشورهای اسلامی چقدر اسلامی هستند؟

کشورهای اسلامی چقدر اسلامی هستند؟
طبق تحقیق دکتر شهرزاد رحمان و دکتر حسین عسگری از اساتید علوم تهران با عنوان « کشورهای اسلامی چقدر اسلامی هشتند؟» نتایج خیلی جالب بود. متغیرهای بکاررفته در ابعاد حقوق سیاسی ، اقتصادی ، زیست محیطی بر اساس قرآن و سنت پیامبر بوده است.مثلا ولایت به معنی محبت خداوند به انسان و رکامت و میثاق به معنی تعهد انسان در برابر خالق و سایر مخلوقات و خلافت به معنی توانمندی انسان برای بسط محبت خداوند و تغییرات درست در محیط خویش و ... که جمعا 113 شاخص گردید. مثلا در بعد اقتصادی شاخص سلامت و بهره پول و آزادی مدنی در امر به معروف و نهی از منکر صاحبان قدرت و رعایت حقوق زنان بر موازین اسلامی تا 113 شاخص...نتیجه:
اسلامی ترین کشور زلاند نو (نیوزلند) و دوم لوکزامبورگ ...سپس کشورهای اسکاندیناوی (سوئد و نروژ و فنلاند) و تار رتبه 37 کشور مسلمانی نیست.رتبه 38 مالزی و رتبه متوسط کشورهای اسلامی 138 بود و ایران 163....یعنی مسلمانان در عمل نتونستن به خروجی هایی که ادعا کردند با این نسخه میتونید به اون برسید برسند....اما کشورهای غیر مذهبی که بر اساس حاکمیت قانون و خلاق و انصاف اداره می شوندبه نتایج خوبی رسیدند. منبع: مجله ایران فردا / تیر 93/ صفحه 12
پس نتیجه می گیریم برای مسلمان بودن الزاما نیازی به جامعه اسلامی نیست و هر فرد با رعایت اصول اخلاقی و انسانی به نوعی مسلمان است. با این مهم صرف میلیاردها ریال هزینه تبلیغات برای اسلام تنها اتلاف وقت و هزینه است که اینها را می توان در راه تولید و اشتغال برای بهبهود وضعیت جامعه بکار برد....

http://www.hammihan.com/post/2464505

جنگ دو سرباز که همدیگر را نمیشناسند

آگاه باشیم تمام تاریخ عبارت است

جنگ دو سرباز که همدیگر را نمیشناسند

و میجنگند

برای دو نفر که همدیگر را میشناسند و نمیجنگند.

سبزی های طبیعی تالش (خوردنی )

سبزی های طبیعی تالش (خوردنی )
عکس از سبزی های طبیعی تالش (خوردنی )
با نامهای محلی ـمرجی غوری -شیتیلی ـقویون قولاغی ..........و غذای پخته شده از این سبزی ها به نام پته معروف می باشد که تالشی بوده و با پختن هم ریشه هست ...

بهار تالش

آغاز ها را باید جشن گرفت ، چرا که شیره جهان ، در بالندگی و زایندگیست .

« علم بهتر است یاثروت »

علم بهتر است یا ثروت....
معلم پسرک را صدا زد

تا انشایش را با موضوع « علم بهتر است یاثروت » را بخواند ...

پسرک با صدای لرزان گفت ننوشته ام !

معلم با خط کش چوبی پسرک را تنبیه کرد

و او را پایین کلاس پا در هوا نگه داشت

پسرک در حالی که دستهای قرمزو باد کرده اش را به هم می مالید

زیر لب گفت: آری ثروت بهتر است چون اگر داشتم دفتری میخریدم

و انشایم را می نوشتم ...

عکس قدیمی تالش،هلاکو رامبد

عکس قدیمی تالش،هلاکو رامبد
عکس تاریخی مربوط به منطقه تالش (انتشار برای اولین بار)
مربوط به 40 سال پیش
عکس قدیمی 1353
نفرات جلو هلاکو رامبد و زنش
عکس از آرشیو:سالار (عادل )شایگان
نفرات دیگر از جمله شیخ ناصرالدین نوری صفت (شیخ نوصی)،قاسم معافی ،اسماعیل خان و صادق خان آقاجانی ،فرامرز زیبایی .....و.....

خانه ای روستایی در چوبر

خانه ای روستایی در چوبر


 

باید امشب بروم
من که از بازترین پنجره با مردم این ناحیه صحبت کردم
حرفی از جنس زمان نشنیدم
هیچ چشمی عاشقانه به زمین خیره نبود
کسی از دیدن یک باغچه مجذوب نشد
هیچ کس زاغچه ای را سر یک مزرعه جدی نگرفت ...

سهراب سپهری