اسفندیار آقاجانی
اسفندیار آقاجانی

اسفندیار آقاجانی

قبری ساده در قبرستان پره سر




به قبرستان گذر کردم کم وبیش

بدیدم قبر دولتمند و درویش

نه درویش بیکفن در خاک رفته

نه دولتمند برده یک کفن بیش

 بابا طاهر عریان

حاج نجفقلی بیگ عزیزی

عکس قدیمی چوبر ـتالش (دهه پنجاه)

سمت راست نفر اول حاج نجفقلی بیگ عزیزی
ارسال عکس :کامیار آقایی چوبر

مسجد سفید ( اسپی مزگت )






نیایشگاه باستانی اسپی مزگت [۱] مربوط به دوره ساسانیان است و در ۸۰ کیلومتری باختر شهر رشت و در کنارهٔ راست رودخانه ی دیناچال جای دارد.

واژه اسپی مزگت به معنای مسجد سفید است. واژهٔ مسجد در زبان عربی هم بر گرفته از همین واژه کهن ایرانی است.

هم مسجدی در خیابان فلسطین شهر سنه دژ (سنندج) هم مزگت احمدی نسب است که گواه کاربرد این نام در میان همه ی ایرانیان است.

کلمه مزگت در ایران باستان به معنای مسجد است . هم اکنون در بخش خورو بیابانک در شرق استان اصفهان به مسجد ، مزگت می گویند.
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B3%D9%BE%DB%8C_%D9%85%D8%B2%DA%AF%D8%AA


نشانه‌های معماری این بنا بیانگر مذهبی بودن آن است که پیش از اسلام آتشکده زرتشتیان بوده است و پس از اسلام با نام مسجد محل عبادت مسلمانان خوانده شد. بعضی‌ها معتقدند این مسجد توسط عبدالله بن عمر بنا شده به همین دلیل است که به آن «مسجد عبداللهی» هم می‌گویند. روی یکی از دیوارهای آن کتیبه‌ای کوفی که روی آن آیه «لم یخش الا الله فعسی اولئک آن یکونوا من المهتدین» از سوره توبه حک شده، به روشنی نمایانگر است اما کتیبه‌های دیگر خوانا نیستند.....

اسپی ‌مزگت در کتاب «از آستارا تا استارآباد» دکتر منوچهر ستوده، ایران‌شناس و جغرافیدان، یکی از عجایب هشت‌گانه گیلان به شمار آمده است. وی در این کتاب نوشته‌ است: «این بنا که امروزه روی در خرابی و فنا دارد، باید روزی در محلی آباد و معروف بنا شده باشد، اما در هیچ‌‌یک از کتب تاریخی محلی و سفرنامه‌های خارجیان و ایرانی‌ها نامی از این مسجد نیامده است. عجیب‌تر اینکه رابینو نیز این بنای تاریخی را از قلم انداخته است... .» دو مسیر به مسجد سفید منتهی می‌شود که یکی از آنها از میان پارک جنگلی دکتر درستکار می‌گذرد که با درختان راست‌قامت تزئین شده است. جاده آسفالت نشده به شما این توفیق اجباری را می‌دهد که از زیبایی مسیر بهره‌مند شوید. در ورودی مسجد اطلاعاتی از مسجد و مشخصات آن در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته که متاسفانه مانند بیشتر کارهای سازمان میراث فرهنگی، اشتباه فاحش املایی در متن لاتین آن وجود دارد. بهتر بود که فردی آشناتر به زبان انگلیسی را استخدام می‌کردند زیرا دلیل استفاده از زبان انگلیسی در اماکن تاریخی این است که مورد بازدید توریست‌ها قرار می‌گیرند.
http://fdn.ir/content/view/68628/87/



جاروی تله گشنی -منطقه تالش

تله گشنیه گز(تالشی به معنی تله /تلخ -گشنیز نام نوعی گیاه و گزی/جارو)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جارویی تله گشنی یاتیله کشی جارویی هست که از گیاهی که به طور خودرو در منطقه تالش می روید درست می کنندروستاییان این گیاه را اوایل مهر ماه بریده و بسته بندی کرده و  سپس مدتی در انبار  نگه می دارند تا خشک شده و سپس دسته بندی می کنند و از اون برای جاروکردن حیاط خانه استفاده می کنند..این گیاه در اططلاح محلی به تیله کشی معروف می باشد.


به گیاه تیله کشی در گویش گیلکی گندم واش می گویند.

ساختمان قدیمی مرحوم عباد معیری ـ مدرسه دخترانه قدیمی تالش

 بنای قدیمی نرسیده به میدان اصلی شهرستان تالش، نرسیده به شبکه بهداشت
این ساختمان در دهه 50 مدتی  دبیرستان دخترانه بود .این عکس در فروردین 95 گرفته شده است و مالک  اصلی  این ساختمان متعلق است به  مرحوم عباد معیری .