اسفندیار آقاجانی
اسفندیار آقاجانی

اسفندیار آقاجانی

بغرو


«بغرو ترکیبی است از واژه اوستایی بغ به معنی خدا ،ایزد، فرشته،خدای بزرگ و پسوند رو  است اصطلاحا به به جایی گفته می شود که خدا یا فرشته در آن حضور دارد وواژه داغ به مفهوم کوه است که بعدا اضافه شده است .اما بکرو یا بکرا واژه آرامی اسم گیاهی است که میوه آن سرخ است . یعنی کوهی که این گیاه در آن می روید.بغرو در کوه هرا که مراد همان البرز است 3به مانند پهلوان اساطیری ایستاده و وشاهد دگر گونی های تامل برانگیز فراوانی بوده است."
معنی بغرو در کتاب تاریخ سوباتان

کوههای تالش قسمتی از سلسله جبال البرز می باشد. بلندترین قله تالش بنام قله باغرو است که در ارتفاعات روستای خطبه سرا قرار دارد.ارتفاع قله باغرو ازسطح دریا ۳۱۹۷ متر است. نامهای دیگر این قله{بغرو}و {بکرو}و است.در دامنه ی غربی ان دریاچه نئور قرار دارد ودامنه ی شرقی ان مراتع ودارای چشمه های جوشان فراوانی است و علفزارهایش بهشت دامداران در فصل تابستان میباشد. از جمله مناطق دیدنی خطبه سرا ییلاقات ان می باشد.وچشمه ی انا بولاغی {چشمه ی مادر}یکی از شگفتیهای افرینش است که از دل کوه باغرو بر می اید.و …..
باغرو بلند ترین نقطه وقله منطقه تالش میباشد که درییلاقات خطبه سرا و ییلاق قورق چایی قرار دارد…
. ارتفاع قله باغرو{بغرو داغ}در مقایسه باچند قله دیگر ایران.

بلندترین قله استان گیلان سماموس(اشکور-۳۶۲۰متر) در حاجی آباد املش قرار دارد.

نام قله نام استان ار تفاع از سطح در یا به متر
دماوند مازندران ۵۶۷۱ متر ارتفاع اسطح دریا
سبلان اردبیل ۴۸۱۱……………………
دنا کهگیلویه وبویر احمد ۴۴۰۹…………………..
سیاهلان قزوین ۴۱۷۵…………………..
تفتان سیستان وبلوچستان ۳۹۴۱…………………
بغروداغ{باغرو} گیلان تالش ۳۱۹۷……………..
این چندنمونه از قله های معروف ایران است که برای نمونه آورده شد.
باغرو و قله ان می تواند به یک قطب مهم در توسعه گردشگری در تالش و ایران باشد.
در مورد نام تالشی آنا بولاغی فعلا اطلاعی در دست نداریم .
نوشته :اسفندیار آقاجانی
در مورد نام تالشی آنا بولاغی فعلا اطلاعی در دست نداریم .

انتخاب السلطنه تالش



این تصویر را نوه دختری ایشان (اقای رضا آقاجانی چوبر )در اختیار بنده گذاشتند .
این تصویر مربوط به انتخاب السلطنه از شخصیتهای برجسته حکومت کرگانرود(شهرستان تالش فعلی یا هشتپر قدیمی)در عهد قاجاریه بوده است.

  تاریخ عکس مربوط به سال1317 هجری قمری (باکسر41 سال برابر است با1276 هجری شمسی،همزمان با اوایل حکومت مظفرالدین شاه قاجار)می باشد.

انتخاب السلطنه ازنسل حاجی علی بیگ وامیر گونه خان بوده و  اجداد خاندان امیر انتخابی های ساکن شهر تالش می باشد و از رجال قدرتمند وصاحب نفوذ منطقه کرگانرود(تالش مرکزی) بوده والقاب اعطایی ایشان از طرف حکومت مرکزی قاجار انتخاب السلطنه و شیرخان بوده است.

بعد از حکومت امیر اصلان میهران لو ،حاجی علی بیگ اولین شخصی از این خاندان بود ه که،از طرف میر مصطفی خان تالش به حکومت کرگانرود انتخاب شد.از نسل حاجی علی بیگ دو خاندان در تالش دوران معاصر و در دوران قاجار نقش هایی داشته اند که در کتابهای تاریخی آمده است.
1 .خاندان انتخاب السلطنه
2.خاندان عمیدالسلطنه
 درمورد خاندان عمیدالسلطنه
(این قسمت برگرفته از کتاب تاریخ تالش عبدالکریم آقاجانی است.)

 شاخه ای از نسل حاجی علی بیگ به نام خاندان عمیدالسلطنه بوده که حاکم معروف ان بنام سردار امجداست که کاخهای ییلاقی و قشلاقی تالش مربوط به   ایشان است.و ازنسل همین خاندان این اواخر هلاکو رامبد ،وکیل چند دهه تالش(از دوره 19 تا 24 یعنی از سال 1335 تا 1357) در زمان پهلوی بود که با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 ،   متواری شدو درسال 1386 در شهر نانسی فرانسه در گذشت و در همان جا  هم به خاک سپرده شد.هلاکو رامبد فرزندحسین خان سردار اسعد ونوه نصرت ا...خان سردار امجد حاکم معروف تالش در زمان قاجاریه بود.
علیرضا انتخابی فرزندمرحوم عباسعلی خان انتخابی نوه مرحوم انتخاب السلطنه تالش.(خرداد 92)
اقای علیرضا انتخابی نوه ایشان درر مورد انتخاب السلطنه گفتند که نام اصلی ایشان محمد علی خان و  شیر خان بوده وانتخاب السلطنه از القاب اعطایی حکومت مرکزی دوران قاجاربوده و اعطای نشان های نظامی ایشان هم به خاطر رشادتهای ایشان در جنگ ترکمن صحرا بوده است ایشان با خاندان عمیدالسلطنه علاوه بر قرابت نسبی قرابتهای سببی هم داشته  و خواهر ایشان همسر سردار امجد بوده است و نام فرزندان ایشان ،الهیار خان،عبدالحسین خان ،فرخ خان و عباسعلی خان بوده و چندین دختر داشته که یکی از دختران ایشان بنام ایران خانم همسر یونس خان بوده و یکی از دختران ایشان بنام ملکه خانم در خلخال ساکن بوده که ایشان در یکی از
سفرهایش به خلخال همانجا فوت می کنه و در بقعه ای بنام بقعه سید عنار(بهمین مضمون)دفن می شه و تا سالها پیش قبر سردار مشخص بود ولی در اثر توسعه و بازسازی بقعه مقبره انتحاب السلطنه در میان دیوارهای بقعه قرار می گیرد.

عکس قدیمی اهالی خطبه سرا(دهه هفتاد)


فردین دلشاد لیسانس حقوق قضایی ،خیر ،دوستدارمحیط زیست و ازمومنین و صالحین روزگار واز فعالان اجتماعی و فرهنگی منظقه..

برچسب‌ها: عکس قدیمی اهالی خطبه سرا , فردین دلشاد , مدرک تحصیلی , فردین دلشاد خطبه سرا


گواهینامه تحصیلات ابتدایی به سال ۱۳۵۹وگواهینامه متوسطه به سال۱۳۷۲ومدرک تحصیلی کارشناسی در رشته علوم قضایی به سال ۱۳۷۳
مربوط به فردین دلشاد خطبه سرا








عکس قدیمی

ازجمله حاج خان آقا،فریدون خان ،التفات ،عزیزآقا، اسد رحمانی .....و تعدادی دیگر از
عکس ارسالی توسط نوید آقاجانی

سرستونهای چوبی قسمت چوبی بقعه شامیلرزان

زیارتگاه شاه میلرزان
قسمت بنای چوبی بقعه در دوران قاجار صورت گرفته همانطور که در سرستون قسمت چوبی بقعه دیده می شو تاریخ 1342 دیده می شود و اسامی مانند استاد محب الله و ......دیده می شود .
1437-1342=95سال پیش از تاریخ فعلی (1394 خورشیدی)
تاریخ حک شده در سرستون چوبی به تاریخ 1342 می باشد برابر با 1299 شمسی یعنی 95 سال پپش

زیارتگاه شاه میلرزان ،در ارتفاعات جنگلی دهستان خطبه سرا، در روستای مشایخ قرار گرفته است.

فاصله روستای شامیلرزان تا مرکز دهستان خطبه سرا ،18 کیلومتر می باشد.

مزار سلطان سید محمود شاه دینوری بن زید بن امام زین العابدین ((ع) در این زیارتگاه قدیمی قرار گرفته است  .

در کتاب قدّیس (ص 51)نوشته اقای دکترمنصور یوسفی جولندان در مورد بنای این زیارتگاه چنین امده است :منبرو دوستون کنار ان به همراه گنبدامامزاده در 441 هجری و سپس در 993 هجری احداث شده و بنای چوبی بقعه توسط آقاجان آقاجانی با همکاری و همیاری مردم احداث گردیده است.

البته لازم هست توضییح داده شود تعمیرات و ساخت بنای چوبی بقعه، به همت و کوشش مرحوم حاجی صفر آقاجانی برادر آقاجان بیگ بوده است و آقاجان در هره دشت لیسار ساکن بودند ولی حاجی صفر برادر ایشان در خطبه سرا ساکن بودند و بخاطر اهمیت دادن به این مکان مذهبی با کمک و یاری دیگر اهالی در ساخت بنای چوبی آن تلاش و کوشش داشتند ودر ضمن ایشان چند لته بیجار هم وقف این مکان کرده بودند که متاسفانه این زمین موقوفه از حالت وقف بودن خارج شده و در تصرف عده ای قرار دارد ودر ضمن تا قبل از اینکه این بنا در تولیت میراث فرهنگی باشد توسط اهالی مشایخ و دیگر بزرگان منطقه قرار داشت و تعمیرات سقف بقعه در حوالی سالهای قبل از انقلاب هم، توسط کربلایی نوروز اقاجانی(یکی از نوادگان مرحوم حاجی صفر)  صورت گرفت.

در ضمن مقبره حاجی صفر، درقبرستان کنار بقعه قرار دارد.علاوه بر قبر مرحوم حاجی صفروفرزندش حاجی علیجان و همسرش کربلایی هاجر فولادی چیله وند و .....عده ای دیگرو فوت شدگان روستای شامیلرزان و حومه ،در قبرستان کنار بقعه شامیلرزان آرمیده اند.


ودر ضمن از درگذشتگان اهالی روستای شاه میلرزان هم یادی کنیم ،از جمله شیخ صدّیق ،شیخ نوصی،شیخ قوام الدین،شیخ طاهر،شیخ اسد و شیخ نظام و....عده ای دیگر . این مرحومین در جوار این بقعه متبرکه می زیستند و اطلاق نام شیخ براین بزرگان به خاطر این بودکه این مرحومین افرادی مومن و مذهبی، وازخادمان این مکان مذهبی بوده وپذیرای زوّاری بودندکه، ازراههای دور و نزدیک به زیارت این مکان می آمدند .

نمای بیرونی گنبد شاه میلرزان که احتیاج به مرمت دارد.

  سرستونهای چوبی قسمت چوبی بقعه شامیلرزان، در نهایت هنر و زیبایی هستند.  قسمت پایینی سر ستونها ،دو حلقه دارد و از حلقه ها، دومیله اویزان شده است و از طرفین سر ستونها اویزان شده اند .از این حلقه ها ،در سر ستونهای چوبی مسجد قدیمی برزبیل هم مشاهده می شود .

دکتر منوچهر ستوده، در کتاب از آستارا تا استر اباد،از این ستونها به عجیبترین ستونهای دیده شده در استان گیلان نام برده است.

سرستونهای چوبی قسمت چوبی بقعه وگوشوارهای چوبی که در طرفین سر ستون با هنر مندی تمام تعبیه شده اند.

از جمله زیارنگاههایی در منطقه تالش که در اونها نام شاه برده شده
سلطان محمود شاه دینوری (شاه میلرزون)در ارتفاعات خطبه سرا،شاه گرداو در ارتفاعات اسالم ،سید شرفشاه یا پیر شرفشاه در روستای دارسرای رضوانشهر  وشاه برز کوه در ارتفاعات برزکوه رضوانشهر...
معنی شاه میلرزون :
شاه اشاره به سید محمود دینوری دارد که بنام سلطان محمود و شاه محمود دینوری معروف هست
و میلرزون اشاره به درختی دارد که در کنار مقبره قرار داشته و بنا به اعتقادات قدیمی مردم مقدس بوده و در باورداشتهای قدیمی اعتقاد بر این بوده که این درخت در هوا معلق بوده و متصل به زمین نبوده است .(البته این جزو اعتقادات و باورداشتهای قدیمی هست و از نظر علمی مورد تایید نیست .)
هم اکنون قسمتی از تنه این درخت در کنار مقبره گذاشته شده است.

نوشته شده در  چهارشنبه ۳۰ بهمن۱۳۹۲اسفندیار آقاجانی

عکس قدیمی چوبرـشهید رستمعلی شوکتی چوبر

مراسم تدفین شهید رستمعلی شوکتی چوبر-دهه 60
با تشکر از کامیار آقایی به خاطر ارسال عکس

عکس قدیمی جمعی از شخصیتهای تالش

عکس قدیمی جمعی از شخصیتهای تالش
از جمله :سید محمود شرفی،حاج یونس خان و حاج خان آقا آقاجانی،حاج اسد خان میر مسعودی،حسین پاشا ساسانی،حاج حسام الدین مجیدی و...تعدادی دیگر
منبع عکس از مهیار آقاجانی

اسناد قدیمی خطبه سرا ـمربوط به حادثه قتل کربلا یحیی وفرزندش قدرت الله و برادرش رحیم


اسناد قدیمی خطبه سرا ـمربوط به حادثه قتل کربلا یحیی وفرزندش قدرت الله و برادرش رحیم
مربوط به سال 1327 قمری (برابر با 1284 شمسی)
109 سال پیش


 

اصل این نوشته بر روی صفحه یکی قرآن های مسجد قدیمی جامع خطبه سرا نوشته شده بود که در حادثه آتش سوزی از بین رفت واین متن کپی شده را یکی از وراث مرحوم کربلا یحیی در اختیارم گذاشت .
در ابتدای نوشته آیات 110 ال 112 سوره انبیا نوشته شده است .

إِنَّهُ یَعْلَمُ الْجَهْرَ مِنَ الْقَوْلِ وَیَعْلَمُ مَا تَکْتُمُونَ ﴿۱۱۰﴾

  آرى] او سخن آشکار را مى‏داند و آنچه را پوشیده مى‏دارید مى‏داند(۱۱۰)

وَإِنْ أَدْرِی لَعَلَّهُ فِتْنَةٌ لَّکُمْ وَمَتَاعٌ إِلَى حِینٍ﴿۱۱۱﴾

 و نمى‏دانم شاید آن براى شما آزمایشى و تا چند گاهى [وسیله] برخوردارى باشد (۱۱۱)

قَالَ رَبِّ احْکُم بِالْحَقِّ وَرَبُّنَا الرَّحْمَنُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ ﴿۱۱۲﴾

  گفت پروردگارا [خودت] به حق داورى کن و به رغم آنچه وصف مى‏کنید پروردگار ما همان بخشایشگر دستگیر است(۱۱۲)

 سوره  الأنبیاء

عکس قدیمی دانش آموزان چوبر

عکس قدیمی دانش آموزان چوبرـمدرسه امت چوبر عکس مربوط هست به سال 1353
با تشکر از کامیار آقایی چوبر 

عکس قدیمی مربوط به شکار و زنده گیری آهوان بومی تالش

عکس قدیمی مربوط به شکار و زنده گیری آهوان بومی تالش 
نفر وسطی شخصی بنام رحمتی از اهالی حویق 
عکس از آرشیومهیار آقاجانی 

عگس قدیمی ـجشن های دوره سابق

عبدالعزیز خان ،غلام خان آقاجانی و......در رزه مربوط به جشنهای دوره سابق (پهلوی دوم)
عکس از آرشیو:مهیار آقاجانی

دهستان خطبه سرا

دهستان خطبه سرا

این دهستان از نظر اداری و سیاسی وابسته به بخش کرگانرود می باشد

دهستان خطبه سرا در ۲۵ کیلومتری شهرستان تالش به طرف آستارا قرار گرفته است. این دهستان از نظر اداری و سیاسی وابسته به بخش کرگانرود می باشد .

نام کرگانرود در سابق به قسمتی از شهر تالش گفته می شدکه قبل از شکل گیری بازار فعلی، در منطقه قروق و روستای حیان بازاری داشت که به بازار کرگری معروف بود و نام رودخانه تالش هم که از وسط شهر تالش عبور می کند به کرگانرود یا کرگانه رود معروف بود.

به مناطق شمالی شهر تالش (بخش لیسار و بخش حویق) هم کرگانرود شمالی اطلاق می شد و هم اکنون نام کرگانرود را به بخش لیسار داده اند که متشکل است از شهر لیسار و دهستان خطبه سرا.

شایان ذکر است که شهرستان تالش از چهار بخش تشکیل یافته؛ بخش اسالم ، بخش مرکزی، بخش کرگانرود، و بخش حویق. خطبه سرا هم مانند دیگر مناطق تالش آثاری از مجد و عظمت این سرزمین کهن را در درون سینه خود محفوظ کرده وبا اینکه قسمت اعظم آثار تاریخی آن از بین رفته و تخریب شده ولی باز در درون سینه خود اسرار ناگفته بسیاری را پنهان کرده است.

 خطبه سرا عضوی از پیکره تالش می باشد ولی در اثر تحولاتی که در طول تاریخ رخ داده نیمی از تالش در قرن نوزدهم از ایران جداشده و نیم دیگر هم در ایران قرار گرفته و در اثر فشاری که از طرف حکومت وقت دوره قاجار و پهلوی براین اقوام شده باعث شده تا زبان اصلی کنار گذاشته شده و زبان حاکمان دست نشانده حکومتی رواج یابد و نتیجه این شده که ضربات جبران ناپذیری به فرهنگ تالشی این منطقه زده شود .

واژه خطبه سرا از دو کلمه خطبه + سرا ترکیب یافته و از نظر لغوی اگر بخواهیم این واژه ها را معنی کنیم خطبه به معنی سخنرانی و وعظ و پسوند سرا به معنی جا و مکان می باشد.

اسامی مشابهی هم در منطقه تالش وجود دارد از جمله خاصه سرا، خاله سرا، بوره سرا، دیگه سرا، علی سرا، اسبه سرا، قندی سرا، رودبار سرا. در مورد وجه تسمیه خطبه سرا مطالب مختلفی ارائه می شودگروهی این نام را به خطابه و خطبه خوانی که پس از نفوذ اسلام به ایران ربط یافت می دانند و عده ای هم به خطبه خوانی مربوط به زمان صفویان و دوره افشار و قاجار می دانند.

علیرضا حبیبی نیا در مقاله تالش ۷۰۰۰ ساله را بهتر بشناسیم ، مندرج در شماره ۲۲۹ هفته نامه تیلار با اشاره به قباله ای که از دویست سال پیش به جا مانده و در آن « خطوه سرا » نوشته شده؛ عنوان نموده که وجود شهر خرخر باستانی، دریاچه نئور و قله باغرو در خطبه سرا ثابت می کند خطبه سرا همان (کادموا سرا) باستانی است.

خطبه سرا دارای قله بلند و ناشناخته ای است و بلندترین قله تالش به نام « قله باغرو » است که در ارتفاعات روستای خطبه سرا قرار دارد. ارتفاع قله باغرو از سطح دریا ۳۱۹۷ متر است.

نامهای دیگر این قله{بغرو}و {بکرو} است که درییلاقات خطبه سرا و ییلاق قورق چایی قرار دارد. خطبه سرا همچنین دارای چندین مسجد قدیمی است.

از جمله مسجدهای ییلاقی خطبه سرا می توان از مسجد قدیمی برزبیل نام برد. مسجد میمورم کشلی و مسجد کومیری و مسجد تمه شلانه هم از جمله مسجد های ییلاق خطبه سرا می باشند.

یکی دیگر از جاذبه های سیاحتی و زیارتی خطبه سرا، زیارتگاه شاه میلرزان است که بر فراز خطبه سرا و در روستای مشایخ قرار گرفته است. شاه میلرزان تا خطبه سرا ۱۸ کیلومتر هست و مزار سلطان سید محمود شاه دینوری بن زید بن امام زین العابدین (ع) در این زیارتگاه قدیمی قرار گرفته است. بقعه شاه میلرزان از شش سال پیش در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

خطبه سرا در حوزه علم و آموزش هم پیشرو بوده و اولین دبستان تالش در کرگانرود شمالی در خطبه سرای تالش به سال ۱۳۰۲ هجری خورشیدی تاسیس شده است. تاسیس مدرسه رضوان مربوط به زمانی بوده که تالش به حکومت خمسه طوالش معروف بوده است. این دبستان ابتدا در خانه خلیل اقا سیفی مقدم بوده و سپس چند سال در خانه حاجی علیجان آقاجانی و مدتی هم در خانه حبیبی در ترکه محله   و سپس خانه قباد ارجمندی بوده تا بالاخره زمینی در بازار خطبه سراتهیه شده بنای مدرسه رضوان در آنجا ساخته می شود.

این دهستان هزار رنگ در حوزه گردشگری نیز دارای آبشارهای بکری است، از جمله آبشارهای دیدنی منطقه می توان از آبشار ریوو در روستای بنون و آبشار سورو در دامنه شرقی کوههای بغرو نام برد .

زبان اصلی منطقه خطبه سرا تالشی است اما متاسفانه به علل تاریخی و سیاسی در گذشته زبان آذری که اصطلاحاً ترکی اطلاق می شود در منطقه رواج یافته و هم در گویش تالشی مردم خطبه سرا نفوذ کرده و علل اصلی آن هم این هست که بعد از عهد مغولان چنگیزی و دوره های بعد از آن حاکمانی بر منطقه حکومت می کردند که تالش نبودند از جمله اجداد سردار امجد که اهل برآغوش تبریز بودند و سالهای سال در تالش حکومت کرده اند.

  اسفندیار آقاجانی

معنی خطبه سرا

با سلام
واژه خطبه سرا از دو کلمه خطبه +سرا ترکیب یافته از نظر لغوی اگر بخواهیم این واژه ها را معنی کنیم خطبه به معنی سخنرانی و وعظ و پسوند سرا به معنی جا و مکان می باشد .اسامی مشابهی هم در منطقه تالش وجود دارد از جمله خاصه سرا،خاله سرا،بوره سرا،دیگه سرا،علی سرا،اسبه سرا،قندی سرا،رودبار سرا.

در مورد وجه تسمیه خطبه سرا مطالب مختلفی ارائه می شودگروهی این نام را به خطابه و خطبه خوانی که پس از نفوذ اسلام به ایران ربط یافت می دانند و عده ای هم به خطبه خوانی مربوط به زمان صفویان و دوره افشار و قاجار می دانند در تیلا شماره 229 به قلم جناب آقای علیرضا حبیبی نیا در مقاله تالش 7000 ساله را بهتر بشناسیم آمده:«با توجه به وجود کوه و نام دشتی به نام کادو در خطبه سرای امروزی همان کادوی دیروزی باشد .با وجود حاکمان ترک زبان که حرف «ک»را «خ» تلفظ می نمایند ،مثل تراختور.ایشان هم چنین در مقاله ادامه می دهند قباله ای که از دویست سال به جا مانده که در آنجا خطوه سرا نوشته شده است .وجود شهر خرخر باستانی دریاچه نئورو قله باغرو در خطبه سرا ثابت می کند خطبه سراهمان (کادموا سرا)باستانی است.

نقل مطالب دلیل بر رد ویا تایید مطالب مذبور نیست ولی با خواندن این مطالب سوالاتی به ذهن می رسد ازجمله منطقه کادو در کجای خطبه سرا قرار دارد که هیچکس از محل آن خبر ندارد و یا محل کادمواسرا مربوط به کجاست و یا شباهت نام یک رود ییلاقی به نام خرخره چای در منطقه خطبه سرا به نام شهر باستانی خارخار با چه مدرک و اسنادی می توان این دو را یکی دانست.
در مورد ختبه سو و یا خطبه سرا و خطوه سرا  و خطیب سرا بنده به این نتیجه رسیده ام که در اصل این نام تالشی بوده و در مورد محل کادمو سرا هم تبدیل شده به خطبه سرا نظری ندارم و خود کادموا یا کادوا چی بوده احتیاج به تحقیقات بیشتر دارد .
در ضمن سخنرانی  و خطبه خوانی نمایندگان نادر شاه در زمان حمله به تالش مطالب مستندی در تاریخ ذکر شده و حمله نادر به ساکنان تالش که از طرف مسیر آستارا شده و مخالفان خود را در هره دشت لیسار سرکوب کرده مطالبی در تاریخ تالش عبدالکریم آقاجانی ذکرشده است.
به هرحال برای بررسی دقیق این نام احتیاج به تحقیق و مطالعه بیشتری هست .
نوشته : اسفندیار آقاجانی

قسمتی از نوشته های حاج طهماسب روستا در مورد وجه تسمیه خطبه سرا
بنا به تحقیات من اسم خطبه سرا اول خطیب سرا بوده است بطوری که در چندین سفرنامه قدیمی اسم خطیب سرا امده است خطیب یعنی چه جواب این است که خطیب وپیره مرد صفت یاران شیخ صفی اردبیلی بوده ودر زمانهای قدیم خطبه سرا فعلی جزء اذربایجان بوده ودرانجا خانقاه صوفی های مریدان شیخ صفی الدین بوده اند که به انها خطیب وپیره مرد میگفته اند واگر بدانید چندین مکان مزرعه درخطبه سرا به پیره مرد معروف است ومنطقه نیز به خطبه سرا معروف است که برگرفته ازخطیب سرا یعنی سرای خطیبان است که مریدان شیخ صفی بوده اند وحتی زمان خروج صفویان که اولین انها شاه اسماعیل بوده اولین پناهگاه وی همان بغروداغ بوده وبعد درگرگانرود واز انجا لاهیجان رفته است اگر از خطبه سرا بانام خطیب سرا یاد کنیم درست است تقدیم به همه خطیب سراهایی های عزیز..
نوشته :حاج طهماسب روستا


مبارزه آقاجان خان آقاجانی با سردار امجد

مبارزه آقاجان خان آقاجانی با سردار امجد به نقل ازسایتhttp://talesh313.blogfa.com

 و اینک سرگذشت کوتاه  


نصرت الله خان عمید السلطنه معروف به سردار امجد پسر فرج الله خان طالشی از خوانین  گیلان بود .پدرش فرج الله خان وپدر بزرگش بالاخان نیز از خوانین بودند و املاک ایشان به واسطه ارث به اورسیده بود .تقریبا همه منابع اتفاق نظر دارند که سردارامجد ((از اشقیاءزمان بود وظلمهایی که او نسبت به رعایای خود در طوالش کرده است جزء ضرب المثل است .))


 قتل وغارت بیشمار واجحاف فراوانی که او در حق رعایا  بعمل آورده بود به آنجا رسید که شاه قاجار در 1316قمری حکم دادکه اورا((دم توپ ببندند)) اما او با زیرکی رشوه ای پرداخت واز مجازات گریخت .  


                         مهدی قلی خان هدایت مخبر السلطنه در این باره نوشته است .:عمید


  السلطان تالش قتلها کرده بود بنا شد اورا دم توپ بگذارند ،گذاردند،به گونه ای بسته بودند که  تیر توپ آزاری  به او نرساند .گفتند متوسل به حضرت عباس شد ولی از خارج معروف شد  معجزه را پنج هزارتومان کرده بود که به امیر نظام و ولیعهد محمد علی میرزا رسید ومن راپرت دادم ،بدون ذکری از پنج هزارتومان که علم به صحت آ ن ند اشتم . 


  در سال 1324قمری جزءکسانی بود که به تاسیس بانک ملی ایران اهتمام  ورزید .لیکن مصادف با تشکیل مجلس قانونگذاری اول وکم شدن فشار استبداد دهقانان وضعفا ی تالش وکرگانرود بر ضد او شوریدند وبخشی از اموالش را غارت کردند واین از نخستین حرکت های دهقانی در تاریخ مشروطیت ایران بود .سردار امجد در مقابل ایشان (دهقانان  )کاری از پیش نبرد تا آنکه بعد از به توپ بستن مجلس دوباره به  حکومت قسمتی از گیلان دست یا فت .بنا به دستور محمد علی شاه به گیلان باز گشت وبنای کشتار مشروطه خواهان  را گذارد .دونفر از اعضای انجمن ملی خلخال را کشت وچند نفر رازیر چوب هلاک کرد .اودر تنبیه مشروطه خواهان کار را به آنجا رساند که گفتند هرکس اسم مشروطه راببرد گوشهایش  را کف دستش می گذارند ....


  سلطه مجددسردارامجد برمحدوده پیشین فرمانروایی خود چندان  دوام نیاورد .با فتح تهران وسر نگونی محمد علی شاه آقاجان خان یکی از خوانین تالش همراه سید اشرف کرگانرودی (شجاع دیوان )به تلافی تعدیاتی که از اودیده بودند به وی هجوم بردند وچون قادر به حفظ استیلای سابقش نبود به رشت آمد ودر کنسولگری روس متحصن شدند .مردم تالش بار دیگر اموال اورا غارت کردند وبر زمین هایش مستقر شدند .لیکن سردار امجد دست بردار نبود .اوتلاش می کرد با احراز سمت رسمی به اسالم وکرگانرود برود واز  مخالفینش انتقام بگیرد وبرای نیل بدین منظور به ولی خان اشجع الدوله" اسالمی" متوسل  گردید واورا همراه انتخاب الملک (یکی از بستگانش )برای تهیه مساعد به تالش گسیل  داشت . لیکن براثر کشته شدن یک نفر اسالمی به دست ولی خان وآشفته شدن محل ،اوضاع واحوال برای موفقیت سردارامجد نامساعد گردید .و او صلاحش را در این دید که املاکش را به علی اف تاجر باشی اجاره دهد .از این پس درگیری سردارامجد با رعایایش تا 5سال بعد ادامه یافت ودر این درگیریها او بارها از قزاقان روس یاری گرفت اما هیچ وقت به موفقیت نرسید .این اوضاع ادامه داشت تا آنکََه در سال قمری 1332در رشت در کنسولخانه روس وفات کرد وجان عالمی را آزاد ساخت .


  http://talesh313.blogfa.com

مرحوم حاج حجت الله خان آقاجانی


مرحوم حاج حجت الله خان آقاجانی
فرزند هفتم مرحوم آقاجان بیگ آقاجانی

عکس قدیمی مرحوم امیر محمد آقاجانی

عکس قدیمی مرحوم امیر محمد آقاجانی
تولد :1375/1/25
فوت:1381/3/11

عکس قدیمی دانش آموزان خطبه سرا


ازراست : عارف ارجمندی.دومی ناشناس .3-علیرضا4-معلم استارایی.5-خانم ارجمندی مدیر احمدزاده اهل تبریز.بعدی.....تقی قندی.حمید شیروان.آخری ایستاده ناصر آقاجانی  چپ.سمت راست نشسته مچی یحیایی.علی مهری.اشرف لطفی.قدرت بی نام پشت لطفی.رشید ایلداری.کمال فرزانه.رحمان فرهادزاده.دوباره لطفی اسم کوچیکش نمیدونم.عظیمی.برات پورمهر.فریدون عظیمیان.سال 1356

عکس های قدیمی تالش - خطبه سرا



حمید میرستاری،بهزاد، مهرداد،مرحوم رضاقلی، محمدرضا آقاجانی سال 1361 بندر عباس


بهزاد آقاجانی در منطقه جنگی منطقه ابوغریب  اهواز سال1365

ییلاق قورق چایی (رواگاف)

 

رواگاف یعنی دهنه رود (قورق چایی) یکی از ییلاقات زیبای دامنه بغرو تالش می باشد که در اتفاعات ییلاقی منطقه خطبه سرا قرار گرفته است و محل اقامت4 ماهه دامداران (از 15 خرداد الی 15 مهر)می باشد و تا چند دهه قبل، همه سکونت گاه های دامداران در ییلاقات پوری گاه هایی(چادر) موقتی بودکه از کمند چوب ساخته بود و  اطراف ان تخته کوبی می کردند و بر  سقف آن چادر از جنس پشم بز می کشیدند،کار این چادر درحفاظت از سرما و گرما و عبور دود و مانع نفوذ آب از خارج بسیار جالب بود.
در زمانهای نه چندان دور همه دامداران، در این چادرگاه ها زندگی می کردند و مراتع هم چپر و حصار نداشت همه دامداران راحت و آسوده بودندولی امروزه
در اثر سهل انگاری سازمانهای متولی مراتع و نظارت ضعیف بر مراتع باعث شد تا، ییلاقات بیشتر مورد هجوم واقع شده و عده ای، مراتع را به نفع شخصی چپر کشی و حصار کشی نمایند و با وارد شدن آهن و سیمان و بلوک به ییلاقات خانه هایی ساخته شد که هرچندظا هرا" زیبا هستند ولی برای مراتع ییلاقی  بسیار نازیبا و وصله ناجوری هستند مخصو صا"برای مراتع زیبای تالش که چشم انداز های بهشتی آن دل هر بیننده ای را افسون خود می کند.  این ییلاق دردامنه قله بغرو(3197متر) قرار دارد .

پوری مجل سکونت دامداران تالش

پوری ،سازه ای  به شکل نیم دایره ساخته از شاخه های درختان (کَمَند تالشی)هست که روی آن را با  سیاه چادر(چادر بافته شده از پشم بز)می پوشانند ومحل اسکان دامداران تالش در ییلاقات می باشد .
عکس اسکلت یک تخته پوری در ییلاق کهنه ده (کُنَدی) خطبه سرا

کیوی کاری در تالش

کیوی کاری در تالش
چند دهه هست که کیوی کاری در منطقه تالش رواج یافته است.این محصول غیر بومی بوده و در مناطق شمالی  خصوصا تالش به خوبی به بار می نشیند.میوه کیوی دارای ماندگاری طولانی بوده و صادراتی می باشد با اینکه محصولات کیوی ایران در سطح جهانی دارای کیفیت بالایی می باشد ولی این میوه را نسبت به محصول دیگر کشور ها با قیمت پایینتری می خرند.
کشاورزان منطقه کم کم باغ وشالیزار های خود را به کشت کیوی اختصاص می دهند علت این امر در آمد با لای آن نسبت به دیگر محصولات می باشد و با اینکه هزینه کشت کیوی بالاست ولی پس از کاشت نیاز چندانی به سرمایه گذاری ندارد. متاسفانه زمانی اداره های مربوط به بخش کشاورزی با کشاورزانی که شالیزار را تبدیل به باغ کیوی می کردند مخالفت می نمودند مسئولین عنایت داشته باشند هزینه و زحمت و تلاش های کشاورزان شالی کار با در امد انها هم خوانی ندارد.
امید واریم مسئولین  از کیوی کاران حمایتکرده و در امور صادرات نیز با کمک به این صنف نگذارند تا محصول کیوی ایران در بازار های جهانی  به قیمت پایینی فروخته شود تا این محصول هم برای مملکت ارز آوری داشته باشد و هم کمکی به اقتصاد معیشتی  مردم داشته باشد.
شنبه ۲۳ شهریور۱۳۹۲  نویسنده  اسفندیار آقاجانی

عکس های قدیمی تالش - طایفه آقاجانی کرگانرود تالش



از جمله عزیز خان ،ابراهیم خان،مرحوم حسین پاشا خان
محمدعزیزخان فرزند غلام خانمرحوم حاج محمد کاظم خان، حاج خان اقا مرحوم فریدون خان و تعدادی دیگر....



کتاب " نگاهی به لیسار و سوباتان "

پس از مقدمه ای به معرفی لیسار وویژگیهای طبیعی و موقعیت جغرافیایی منطقه می پردازدو سپس به معرفی قلعه باستانی لیسار ومطالبی در باره وجه تسمیه لیسار ،در موردتاریخچه شهر لیسار، همراه با مطالبی در مورد مسجد جامع ،دادگستری، بخشداری کر گانرود و....

مطالب دیگر کتاب عبارتند از معرفی روستاهای لیسار،شهدای لیسار،مکتب خانه های لیسار ،بقاع لیسار ..

همراه با مطالبی در مورد سوباتان و جنگ سوباتان ....

 مطالبی در مورد سفر مظفر الدین شاه و میرزا کوچک خان به لیسار..

 مطالبی در مورد شهید ملا عزیز هره دشتی ، حاکمان لیسار و مجاهدان مشروطه تالش .

و بسیاری از اسناد مهم تاریخی را آن دوره را همراه با توضییحات به  تحریر درآورده است .

بسیاری از مطالب نوشته شده به موضوعات نو و جدیدی که در تاریخ منطقه افتاده اشاره دارد .

وآن چیزی که برای بنده خیلی جالب بود اشاره به کتابچه خطی قدیمی هست که به توصیف قهرمانان شرکت کننده در جنگ ،از جمله به آقاجان بیک و حاجی صفر آقاجانی پرداخته است.

درقسمتی از شعر، چنین آمده است

دگر آقاجان خان سردار بود          که لیساریان را سپهدار بود

جهان پهلوان و جهان بخش وپیر    پلنک افکن وشیر گیر و دلیر

........سپس از حاجی صفر سخن به میان آورده

یک از پهلوانان ،جنگاوران    صفر نام بودش چه ببر بیان

بسی زور مند و هنر دار بود ........................الخ 

ومطالب گوناگون ومتنوع دیگر همراه با عکسهای رنگی.

بهر حال زحمات آقای شاپور رضا قلی پور جای تقدیر و تشکر دارد .اجرکم عندا..


تاریخ تالش
نیا کان آقاجانی های کرگانرودشمالی ،از بازماندگان امرای قدرتمندو سرکردگان ایل "سیاه جامه تالش" یا "کبود جامگان" به شمار می روند که پروفسور مینورسکی صاحب نظر تاریخ صفوی،آنها را "آبی جامگان تالش"ذکرکرده(ص 244 کتاب سازمان اداری حکومت صفوی)و پروفسورایلیاد پتروشفسکی ایران شناس و مورخ شهیر روسی از آنان با "طالشان کبود جامگان "(ص388 اسلام در ایران )یاد می کند و هم چنین فضل الله روزبهان خنجی مورخ صفویه در تاریخ عالم آرای خود از این طایفه با عبارت "کبود درختان طالش"وصف کرده است.
منبع:تاریخ تالش عبدالکریم آقاجانی طالش
تایپ:اسفندیار آقاجانی

طایفه آقاجانی کرگانرود شمالی عبارتند از طوایف آقاجانی،رحمانی، رحمانی پرهیزگار،مجید پور،هژبری، و تعدادی دیگر از طوایف نسبی ساکن در هره دشت لیسار تا حوالی پلاسی )ـ لیسار سوست -خطبه سرا- شیراباد - ریک -نصرت اباد - حویق و چوبر و پالاسی و در دیگر شهرها .....


هنوز هم نام سیوکلو مونده در زبان ایل و طایفه

در کتاب تاریخ تالش استاد عبدالکریم آقاجانی آمده :پس از کشته شدن شیخ جنید وسلطان حیدر -پدر شاه اسماعیل و شکست سپاهیان صفوی در آران وقفقاز ،بزرگان وامرای طایفه سیاه جامه نتوانستند خاطره شکست وقتل شیوخ خود را تحمل بکنند به همراهی ایل وتبار خود ، پس از انکه به دو گروه قسمت شدند ، تحت سرپرستی دو برادر از قفقاز حرکت کردند.

گروه اول=در کنار رودخانه آراللو ودشت مغان حوالی رود ارس،منطقه گرمی ،رحل اقامت افکنده ،ماندگار شدند.وبه دو ایل تالش واراللو تقسیم گردیدند.

گروه دوم=بطرف لیسار وهره دشت و کوهستان باغرو حرکت کردند.{از نسل این گروه طوایف آقاجانی و رحمانی و هژبری  ومجید پورو....تعدادی دیگر .... ساکن در لیسار و سوست و خطبه سرا و شیر اباد ونصرت اباد و حویق وچوبر وپالاسی می باشند .و طایفه ای که بنام آقاجانی در ساحل دریای خطبه سرا  در چوپان محله از جمله طایفه  آقاجانی ،آنها هم از نسل خانجان برادر اقاجان هستند .}

از سران ای طایفه در دوران اخیر ،اقا جان بیک ،حاجی صفر، حمید بیک ،میرزا جان ، یوسف بیک وجوادبیک واقبال السلطان ..و یونس خان و غنی بیک و........}