اسفندیار آقاجانی
اسفندیار آقاجانی

اسفندیار آقاجانی

سرستونهای چوبی قسمت چوبی بقعه شامیلرزان

زیارتگاه شاه میلرزان
قسمت بنای چوبی بقعه در دوران قاجار صورت گرفته همانطور که در سرستون قسمت چوبی بقعه دیده می شو تاریخ 1342 دیده می شود و اسامی مانند استاد محب الله و ......دیده می شود .
1437-1342=95سال پیش از تاریخ فعلی (1394 خورشیدی)
تاریخ حک شده در سرستون چوبی به تاریخ 1342 می باشد برابر با 1299 شمسی یعنی 95 سال پپش

زیارتگاه شاه میلرزان ،در ارتفاعات جنگلی دهستان خطبه سرا، در روستای مشایخ قرار گرفته است.

فاصله روستای شامیلرزان تا مرکز دهستان خطبه سرا ،18 کیلومتر می باشد.

مزار سلطان سید محمود شاه دینوری بن زید بن امام زین العابدین ((ع) در این زیارتگاه قدیمی قرار گرفته است  .

در کتاب قدّیس (ص 51)نوشته اقای دکترمنصور یوسفی جولندان در مورد بنای این زیارتگاه چنین امده است :منبرو دوستون کنار ان به همراه گنبدامامزاده در 441 هجری و سپس در 993 هجری احداث شده و بنای چوبی بقعه توسط آقاجان آقاجانی با همکاری و همیاری مردم احداث گردیده است.

البته لازم هست توضییح داده شود تعمیرات و ساخت بنای چوبی بقعه، به همت و کوشش مرحوم حاجی صفر آقاجانی برادر آقاجان بیگ بوده است و آقاجان در هره دشت لیسار ساکن بودند ولی حاجی صفر برادر ایشان در خطبه سرا ساکن بودند و بخاطر اهمیت دادن به این مکان مذهبی با کمک و یاری دیگر اهالی در ساخت بنای چوبی آن تلاش و کوشش داشتند ودر ضمن ایشان چند لته بیجار هم وقف این مکان کرده بودند که متاسفانه این زمین موقوفه از حالت وقف بودن خارج شده و در تصرف عده ای قرار دارد ودر ضمن تا قبل از اینکه این بنا در تولیت میراث فرهنگی باشد توسط اهالی مشایخ و دیگر بزرگان منطقه قرار داشت و تعمیرات سقف بقعه در حوالی سالهای قبل از انقلاب هم، توسط کربلایی نوروز اقاجانی(یکی از نوادگان مرحوم حاجی صفر)  صورت گرفت.

در ضمن مقبره حاجی صفر، درقبرستان کنار بقعه قرار دارد.علاوه بر قبر مرحوم حاجی صفروفرزندش حاجی علیجان و همسرش کربلایی هاجر فولادی چیله وند و .....عده ای دیگرو فوت شدگان روستای شامیلرزان و حومه ،در قبرستان کنار بقعه شامیلرزان آرمیده اند.


ودر ضمن از درگذشتگان اهالی روستای شاه میلرزان هم یادی کنیم ،از جمله شیخ صدّیق ،شیخ نوصی،شیخ قوام الدین،شیخ طاهر،شیخ اسد و شیخ نظام و....عده ای دیگر . این مرحومین در جوار این بقعه متبرکه می زیستند و اطلاق نام شیخ براین بزرگان به خاطر این بودکه این مرحومین افرادی مومن و مذهبی، وازخادمان این مکان مذهبی بوده وپذیرای زوّاری بودندکه، ازراههای دور و نزدیک به زیارت این مکان می آمدند .

نمای بیرونی گنبد شاه میلرزان که احتیاج به مرمت دارد.

  سرستونهای چوبی قسمت چوبی بقعه شامیلرزان، در نهایت هنر و زیبایی هستند.  قسمت پایینی سر ستونها ،دو حلقه دارد و از حلقه ها، دومیله اویزان شده است و از طرفین سر ستونها اویزان شده اند .از این حلقه ها ،در سر ستونهای چوبی مسجد قدیمی برزبیل هم مشاهده می شود .

دکتر منوچهر ستوده، در کتاب از آستارا تا استر اباد،از این ستونها به عجیبترین ستونهای دیده شده در استان گیلان نام برده است.

سرستونهای چوبی قسمت چوبی بقعه وگوشوارهای چوبی که در طرفین سر ستون با هنر مندی تمام تعبیه شده اند.

از جمله زیارنگاههایی در منطقه تالش که در اونها نام شاه برده شده
سلطان محمود شاه دینوری (شاه میلرزون)در ارتفاعات خطبه سرا،شاه گرداو در ارتفاعات اسالم ،سید شرفشاه یا پیر شرفشاه در روستای دارسرای رضوانشهر  وشاه برز کوه در ارتفاعات برزکوه رضوانشهر...
معنی شاه میلرزون :
شاه اشاره به سید محمود دینوری دارد که بنام سلطان محمود و شاه محمود دینوری معروف هست
و میلرزون اشاره به درختی دارد که در کنار مقبره قرار داشته و بنا به اعتقادات قدیمی مردم مقدس بوده و در باورداشتهای قدیمی اعتقاد بر این بوده که این درخت در هوا معلق بوده و متصل به زمین نبوده است .(البته این جزو اعتقادات و باورداشتهای قدیمی هست و از نظر علمی مورد تایید نیست .)
هم اکنون قسمتی از تنه این درخت در کنار مقبره گذاشته شده است.

نوشته شده در  چهارشنبه ۳۰ بهمن۱۳۹۲اسفندیار آقاجانی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.