اسفندیار آقاجانی
اسفندیار آقاجانی

اسفندیار آقاجانی

مشهدی مختار دفتری خطبه سرا

مشهدی مختار دفتری خطبه سرا
  یکی از بزرگان و ریش سفیدان منطقه خطبه سرامشهدی مختار دفتری خطبه سرا می باشند .ایشان بزرگ ِطایفه دفتری خطبه سرا می باشند و در روستایِ چوپان محله یِ خطبه سرا روز گار می گذرانند .این طایفه بزرگ از حدود صد سال قبل ازهره دشت لیسار به این منطقه هجرت کرده اند و با ایل و طایفه بزرگ آقاجانی و رحمانی و هژبری منطقه کرگانرود از لحاظ نسبی پسر عمو هستند و هنوز هم بزر گان این طایفه همدیگر را پسر عمو خطاب می کنند .

این طایفه و منسوبین آن در بین اهالی و مردم به نسل قربان معروف هستند
مشهدی مختار فرزند مرحوم میرزا رحیم و نوه مرحوم قربان هستند . و مرحوم قربان یکی از برادران کربلایی رحمان بیگ هره دشتی بودند.
مشهدی مختار که از سرمایه های بی بدیل سرزمین کهن خطبه سرا هستند هم اکنون در چوپان محله خطبه سرا روزگار می گذرانند و به گفته اهالی کهنسال ترین فرد محل هستند و بالای 100 سال عمردارند .ایشان از تنها همسرشان دارای 5 پسر و 4 دختر و چهل نوه و 85 نتیجه و 4 ندیده دارند.
این جانب برای ایشان و کل دودمان بزرگ دفتری آرزوی سلامتی دارم و در سر فرصت تلاش خواهم کرد تا با ایشان گفتگویی ترتیب داده و خاطرات ایشان را ثبت نمایم. این اطلاعات را جناب آقای ناصر دفتری در اختیار وبلاگ گذاشتند که از ایشان تشکر می کنیم .ا
 
آقای ناصردفتری از اعضای اصلی شورای چوپان محله و کوچکترین فرزند این بزرگوار هستند و از پدرشان خاطرات زیادی را نقل کردند .ایشان هم چنین گفتن که مشهدی مختارحتی زمانی که رضا شاه به این منطقه آمده بودند را بیاد دارند وآن زمان که رضا شاه از این منطقه عبور می کرده  اهالی خطبه سرا و چوپان محله در یک روز سرد زمستانی و بارانی مشغول ماهیگیری بودند که رضا شاه خطاب به مردم می گوید شما ها که با این همه سختی روز گار می گذرانید عمری نخواهید کرد .
بنا به گفته اقای ناصر دفتری پدرشان خاطرات بسیاری از دوران جنگ مشروطیت و بعد از آن هم دارند و سنشان بالای صد سال هست و در شناسنامه شان نام هره دشت لیسار هم آمده است.
پنجشنبه 2 آبان1392اسفندیار آقاجانی
 
آقای عبدالکریم آقاجانی در کتاب تاریخ تالش تحقیقات ارزشمندی را در باره دودمان های تالش نوشته اند ولی کامل نیست ایشان در شجره نامه آقاجانی تالش مختصری از مرحوم قربان نوشته اند .
قربان و صفر و عبدالرحمان سه برادر بودند و فرزند رضا سیاه کلاه فرزند صدر فرزند یوسف سیاه کلاه و فرند آبشنگ خان فرزند جلال خان فرزند کربلایی حیسن خان فرزند ابراهیم خان (ابیش خان سیاه کلاه ).

در ضمن از فرزندان قربان بدین صورت نقل می کند :فرزندان قربان عبارتند از شاهرضا،غلام ،اسد،کوکو،آقا رضا،محرم و بایرام .
با اینکه در این کتاب در باره نسل قربان کمتر نوشته شده است و همچنین به پدر مشهدی مختار بنام میرزا رحیم اشاره نشده ولی طبق گفته معمرین و اشخاص قدیمی این طوایف از جمله دفتری هااز نسل قربان هستندو با طوایف آقاجانی تالش از نظر نسبی فامیل هستند.
قربان برادر رحمان بوده و کربلایی رحمان بیگ هره دشتی اجداد طایفه های آقاجانی ،رحمانی، هزبری ،مجید پور،روایی،و......ساکن شهر های لیسار،حجت محله، سوست ،خطبه سرا،شیر آباد،حویق،چوبر ،وپالاسی و... می باشد.
پنجشنبه 2 آبان1392اسفندیار آقاجانی

مختصری از نسل قربان در خطبه سرا 
یکی از فرزندان قربان محرم بوده و از جمله فرزندان محرم عبارتند از :میرزا رحیم،محمد رحیم ،الله وردی.

فرزندان میرزا رحیم عبارتند از:مرحوم یاور،مختار،اژدر  (جملگی دفتری خطبه سرا)
فرزندان محمد رحیم عبارتند از:فیضی،تیمور،بهرام،نصرت((اقاجانی)
واز جمله فرزندان الله وردی عبارت است از مرحوم خداورن آقاجانی (پدر شهید عبادالله آقاجانی و عینی .....)
 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.