اسفندیار آقاجانی
اسفندیار آقاجانی

اسفندیار آقاجانی

زنجیر زنی کودکان خردسال دختر _مسجد صاحب الزمان _عج_ خطبه سرا

زنجیر زنی کودکان خردسال دختر _مسجد صاحب الزمان _عج_ خطبه سرا

زنجیر زنی=زنجیر زنی یکی از مراسم هایی است که در شبهای  ماه محرم در مساجد محله های خطبه سرا هم انجام می شود  . زنجیر زنی در مناطق مختلف کشور به سبک های مختلفی اجرا می شود .

  در محله های خطبه سرا زنجیر زنان در صف های منظم به ترتیب قد و سن وسال  می ایستندو با اهنگ شعر های مداح -مراسم زنجیر زنی را اجرا میکنند .

   روش زنجیر زدن در محلات خطبه سرا به این شرح است اول زنجیر را بادست راست به کتف راست و سپس  با دو دست به کتف چپ و در اخر با دست راست به کتف راست میزنند . وحرکات زنجیر زنان با  هماهنگی لحن مداحان انجام می شود در ابتدای شروع به ارامی زنجیر می زنند و در اخر  با شدت بیشتری انجام می شود .که حالت روحانی خاصی دارد واثرات مثبتی در  روحیه خود زنجیر زن وهم در نظار ه کنندگان می گذارد .

      زنجیر زنی توسط مردان انجام می شود و گاهی اوقات دختران کم سن وسال هم در این مراسم شرکت می کنند . که عکس بالا یکی از نمونه از این نمونه هاست که بطور اتفاقی از از محرم سال ۱۳۸۶ در حافظه  گوشی موبایل مانده بود.

   اگر کسی در عمرش یک بار هم در مراسم زنجیر زنی و سینه زنی شر کت کرده باشد از تاثیر فوق العاده مثبت ان در روح وروان انسان خبر دارد . شرکت در عزاداری افسردگی را از بین برده و باعث میشود که غمهای نهفته در ضمیر انسان محو شوند .

 در محلات دهستان خطبه سرا  این مراسم به نحو احسن اجرا می شود ولی گاهی اوقات بعضی از جوانان کم تجربه بادخالت در مدیریت معمرین با اوردن طبل وسنج به محوطه مسجد و بلند کردن صدای بیش از اندازه وگوش خراش بلند گوها به این مراسم لطمه میزنند .......

[ یکشنبه 29 مرداد1391 ] [ 12 ] [ اسفندیارآقاجانی ]

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.