اسفندیار آقاجانی
اسفندیار آقاجانی

اسفندیار آقاجانی

نادرشاه و تالشان

      نادر شاه و تالشان

مطالبی را عینا"و بعضی را خلاصه وار از کتاب  تاریخ تالش جلداول از بخش نادر شاه وتالشان نوشته عبدالکریم آقاجانی نقل می کنم:

  {از طرفی .....ماموران نادر شاه -راهی ولایات می شدند وبه سرباز گیری و گرد اوری مالیات می پرداختند. ....در این وقت کوه نشینان تالش ......در راس انان یکی از امرای محلی از کوه نشینان اهل تسنن به نام جه لل خان - جلال خان -از پرداخت مالیات خودداری ورزیدو .....و ماموران نادر شاه را از تالش بیرون راندند ...نادر شاه در سرراه خود به شیروان در توقف کوتاهی در مغان  -فرمان داد ودو دسته از  نیر وهای زبده  وکار امد  برای فرو نشاندن شورش تالشان سنی مذهب .....}  فر ماندهان ونیرو های نادر شاه پاز روانه شدن به تالش در محلی نز دیک استارا موسوم به سیاه بیل -سیبلی- اردو زدند. در این هنگام تالشان شبان گاه به اردو گاه شبیخون زده و علاوه بر وارد کردن تلفات مالی وجانی گریختند.   

     نادر شاه دسته دیگری را به تالش گسیل کرد . قوای نادر در نواحی چلوند وویزنق -ویزنه- ولوندویل ضمن تخریب خانه وبه اسارت گرفتن زنان وکودکان چند نفر را به قتل رسانده و از درختان اویزان کردند.وسپس باراهنمایی قلیچ بیک استارایی به اقامت گاه جلال خان سیاه کلاهی در هره دشت لیسار حمله کردندو وجلال خان را به اتهام رهبری در شبی خون واقعه سیاه بیل -سیبلی - به قتل رساند. .... 

......و سپس جنگی هم توسط نیرو های نادر با پدر جلال خان به نام کربلایی حسین خان  در محلی موسوم  به-میرام گوله شن -یا بهرام گلشن در گرفت . ونیرو های نادر شکست سختی خوردند  محمد حسین خان افشار فرمانده ساخلوی استارا مجبور به عقب نشینی شد و قره خان با ۲۰۰ نفر به اسارت کلب حسین خان در امد  . سپس شورش هایی هم در گسکریان رخ داد وقبایل امارد-عمار لو ها به جنگ به قوای دولتی پرداختند...برای مطالعه بیشتر به اصل کتاب که تماما" با سند ومدرک تحریر شده مراجعه شود .

بهر حال اینها مدارکی است که نشان دهنده ان است که در زمان نادر شاه در تالش شورشها ودر گیری هایی در منطقه تالش شده است

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.